09/01/2009

HET HEFT IN EIGEN HAND




Hier is de vertaling van Self-Coaching, zoals beloofd:


Het heft in eigen hand




1. Wandel elke dag 10-30 minuten. En glimlach terwijl je wandelt. Het is het ultieme antidepressivum.
2. Zit elke dag tenminste 10 minuten in stilte. Praat met jezelf over je leven. Doe de deur op slot, als het nodig is.
3. Als je ‘s morgens wakker wordt maak dan de volgende zinnen af:
Voor vandaag is mijn doel: ………………………………
Ik ben dankbaar voor: …………………………………
4. Eet meer voedsel dat aan bomen en planten groeit en eet minder voedsel uit fabrieken.
5. Drink groene thee en genoeg water. Eet bosbessen, broccoli, amandelen en walnoten.
6. Maak elke dag tenminste drie mensen aan het glimlachen.
7. Verspil je kostbare energie niet aan roddel, energievreters, oud zeer, negatieve gedachten of dingen waar je toch geen controle over hebt. Investeer je energie daarentegen in het positieve NU.
8. Laat je ontbijt zijn, als dat van een Koning. Laat je lunch zijn als die van een Edelman. En laat je avondeten zijn als dat van een Bedelaar…
9. Het leven is in jouw ogen misschien niet eerlijk, maar toch is het goed.
10. Het leven is te kort om tijd te verdoen met iemand te haten.
11. Neem jezelf niet zo serieus. Niemand anders doet het.
12. Je bent heus niet zo belangrijk, dat je elke discussie hoeft te winnen. Heb vrede met verschil van mening.
13. Sluit vrede met het verleden, zodat ‘t het heden verziekt.
14. Vergelijk jouw leven niet met dat van anderen. Je hebt er geen idee wat zich tijdens en in hun “reis” afspeelt.
15. Niemand heeft het beheer over jouw geluk: alleen jij!
16. Beschouw elke ramp met deze woorden: “Doet het er over 5 jaar nog toe?”

Met dank aan Henry, die mijn vertaling nakeek en er enkele verbeteringen in aanbracht.

Ik heb naast mijn bed een schriftje liggen, waarin ik elke avond 5 dingen opschrijf, waar ik dankbaar voor ben.
Gisteravond was dat:
1. ik ben dankbaar voor de overvloed van het universum
2. ik ben dankbaar voor mijn gezondheid
3. ik ben dankbaar voor al het goede dat op mijn pad komt
4. ik ben dankbaar voor al de energie die ik terug heb gekregen
5. ik ben dankbaar voor mijn open hart

Vanmorgen deed ik mijn boodschappen en hoopte, dat het me zou lukken om 3 mensen aan het glimlachen te krijgen.

Nr 1: Een mevrouw, die in de Anslijnstraat fietste en mij zomaar plotseling een glimlach schonk.
Nr 2: Een automobilist, die ik bedankte voor het stoppen bij het zebrapad.
Nr 3: De kassière van de buurtsuper, die ik een compliment maakte voor haar nieuwe bril.

Toen fietste ik weer naar huis, deed nogal snel een bocht naar rechts, waarbij ik bijna tegen een meneer opreed, die mij vervolgens een grote glimlach schonk.

't Moet nou toch niet gekker worden dacht ik... 3 is echt genoeg.

In de Sportschool kreeg ik 2 kopjes koffie, zomaar gratis.

Tot slot, lieve lezers, een affirmatie, waar ik de afgelopen tijd heel veel aan heb gehad. Ik kan niet uitleggen waarom, want dat is te privé, maar geloof me maar: het heeft me veel gegeven!

Ik begin er nu de dag mee:

"Ik let er steeds op dat al mijn woorden en gedachten positief en liefdevol zijn."

6 comments:

Anonymous said...

lieve Marlou,

Ondanks de kou ben ik buiten wandelend boodschappen gaan doen. 2 keer ruim een kwartier. En wat denk je ... je wordt er warm en vrolijk van.

Anonymous said...

Hoi Ellen,

zozo, zomaar lopend je boodschappen doen...
Dat is me nogal war, omdat de winkels niet echt bij jou in de buurt zijn.
Tenminste, ik neem aan, dat je niet in de kantine van de schaatsbaan aan het inslaan bent geweet.
Heel goed, dus!

En ik ben blij, dat je er warm en vrolijk van bent geworden!

Dinsdag ben ik om 11 uur bij je.
Bedenk jij alvast waar we kunnen schaatsen?

Anonymous said...

Door het snelle typen maak ik nogal wat typfoutjes...
En niet nakijken, voodat je ze plaatst, nee hoor... vooral niet doen.

Zie je wat er staat:
voodat.
Achterlijk toch?!!
vooRdat.....

Anonymous said...

Lieve meis,
Het lukt je nog veel meer, je krijgt nog een glimlach erbij, volgens mij zit je al op 5 of meer!!!!
Geniet van een heel fijn weekend.
Liefs Marjolijn.

Anonymous said...

Als het op natuurijs niet meer lukt, wordt het de "local oval" hier vlak bij. En de boodschappen heb ik in Zandvoort gedaan, toen vele zieken het lieten afweten.
Gisteren een rondje bij Ursem geschaatst. Wat is ons kikkerlandje mooi. Echt om te glimlachen!

Anonymous said...

mooi... ga ik gebruiken!

namasté,
Nienke