14/02/2009

LECHAJIEM




Mijn dochter Roosje heeft EEN NIEUWE STUDIO aan het Westerdok in Amsterdam! Schitterende plek aan het water, prachtlokatie...
De ramen zijn enorm hoog.
Op de ramen zijn The Oblique Strategies van Brian Eno en Peter Schmidt geplakt.
Het zijn 100 oplossingen, waaruit je kunt kiezen, als je een dilemma hebt.
Nu heb ik er natuurlijk foto's van gemaakt, dus ik weet wat de 100 doorzichtige strategieën van Eno en Schmidt zijn, maar op internet kon ik ze niet vinden. Eigenlijk ben ik er te lui voor, om verder te gaan zoeken. Of te gemakzuchtig. Ik heb ze immers op foto.
Wat ik wél heb gevonden is een site, waarbij je op een kaart kunt klikken, die de oplossing geeft voor het probleem, dat je hebt. En die oplossing is er dan een van The Oblique Strategies.
Klik er maar op en kijk of het je bevalt.





Vrijdag ben ik in de Nieuwe Studio van Roosje langs geweest. Mooie ruimte… We hebben er samen geluncht. Stagiaire Maël uit Bretagne was er ook bij. Ze is pas jarig geweest en trakteert op Bretonse koek, die haar oma gestuurd heeft…
Ik ben trots op mijn dochter, dat ze dit bereikt heeft. Ze is grafisch vormgever en werkt kei- en keihard. Geweldig! Petje af, Roosje! Oftewel: Chapeau...

Kijk… hier sta ik te fotograferen…



In de middag ben ik, op weg naar Henry, naar het Joods Historisch Museum geweest.
Er is een prachtige expositie van foto’s van Bert Nienhuis. Ik vond het schitterend…
Die man die kan mensen zo prachtig neerzetten, daar word je helemaal stil van. Verder natuurlijk ook in de oude sjoel rondgebanjerd. Ik zou wel wat muziek willen horen, mooie opnames van Philip Bloemendal bijvoorbeeld.
Ik heb mezelf een Chai kado gedaan, om aan mijn nek te hangen. Het is een hebreeuwse letter en die staat voor: LEVEN! (Denk maar aan Lechajiem)
Dit om me steeds er aan te helpen herinneren:

IK GA VOOR HET LEVEN!



Lechajiem voor jullie allemaal. Maak er wat van. Pluk de dag. Zing een lied.
Maak een sprongetje. Aai de kat. Geef je lief een kus.
Lechajiem!

5 comments:

Anonymous said...

Dat zijn dus een paar heerlijke dagen geweest en van nog veel meer, hoop ik.
Ja, ik pluk de dag, een kat heb ik niet en zingen kan ik ook niet, dus kom ik jou maar een lieve groet brengen, dat zal ook zeker goed zijn.
Lieve meis, geniet maar lekker!!

Anonymous said...

Marlou, ik ben getroffen door die foto van jou en je dochter....een WARE KLOON VAN JOU

De gelijkenis is ontstellend.

En wat een machtig fijn en gelukkig gevoel he zo'n dochter om trots op te zijn..

Anonymous said...

Marlou, ik ben getroffen door die foto van jou en je dochter....een WARE KLOON VAN JOU

De gelijkenis is ontstellend.

En wat een machtig fijn en gelukkig gevoel he zo'n dochter om trots op te zijn..

Anonymous said...

A line has two sides.
Vond ik wel een heel mooie... dus ja, lieve Marlou, ik heb geklikt. Want door dit knap stukje van jou, was ik wel heel nieuwsgierig geworden.
Ik begrijp nu ook waarom jij zo 'gevoelig' bent (jij was één van de weinigen die de foto én het gedicht appreciëerde, dank je wel daarvoor!), je hebt het in je! En je hebt het aan je schitterende dochter doorgegeven!

Anonymous said...

het bloed kruipt dus toch waar het niet gaan kan. Mazzeltov!