25/11/2009

Heimwee

Buurvrouw is jarig.
Ik weet dat niet, maar als ik langs de gracht naar huis fiets zie ik ineens een spandoek:
Buurvrouw is 50! Toeter 3 keer!


Ik fiets nog even terug de stad in, koop een aardig kadootje en klop op de deur.
"Gefeliciteerd..."

Er zitten wat mensen binnen: een zus, een vriendin, wat jonge kindjes en een hele donkere man.
Het is warm en het voelt goed.
Ik krijg een glaasje wijn en nestel me in het gezellige verjaardagsgevoel.

De donkere meneer is heel erg zwijgzaam. Hij kijkt. Hij zegt niets.
De rest van het gezelschap is levendig en heeft van alles te vertellen.
De jonge knulletjes doen samen een spelletje.

De man is stil.
Hij zegt niets.

Maar dan toch, ineens, krijg ik hem aan het praten: hij komt uit Angola en is al 15 jaar in Nederland.
Maar hij heeft heimwee.
Het is hier niet zoals daar.
Nederlanders zijn zo anders.
En Afrika zit in zijn bloed.

Dan vertelt hij iets, waar ik van opkijk: in de dorpskroeg heeft hij het wél naar zijn zin, want de barvrouw is eerlijk. Zij heeft belangstelling. Zij luistert. Zij toont werkelijke interesse. Zij speelt geen toneel. Zij is er voor de gasten.
Zijn ogen glanzen, als hij er over praat.

Dat vind ik mooi...
Dat iemand er zo over denkt.
En dat iemand daar gelukkig mee is.

Ik heb niks met kroegen en ook niks met barvrouwen, maar ik snap het wel.

De man staart voor zich uit.
Ik heb met hem te doen. Heimwee moet vreselijk zijn. Heimwee... dat is pijn hebben omdat je naar huis wilt.
En thuis is zo ver weg. Maar thuis zit wél in zijn bloed.

Als mijn glaasje op is ga ik naar huis.
De man zit weer stil en verdrietig voor zich uit te kijken.
Hij heeft heimwee. Je kunt het aan hem zien...


























.

14 comments:

Anonymous said...

vreselijk marlou,
het gevoel van heimwee kend eik ook weleens en het is afschuwelijk..
ik hoop het nooit meer te hebben en voor de man wens ik hele leuke gesprekken:-)


klaproos
xxx

Di Mario said...

Heimwee ken ik gelukkig niet.. een barvrouw wel.. mijn kleine zusje is er een.

Love As Always
Di Mario

Jelle Droeviger said...

Ik had een hoed. Tydens een Noordwesterstorm, hier, op myn eiland Terschelling, woei de hoed van myn hoofd af, de zee in. Vreselyk vond ik het. Niemand begreep myn verdriet.

Het was de hoed van myn vader. Op zyn sterfbed had hy die aan my gegeven. 'Hier, jongen,' had hy gezegd, 'voor jou, wees er zuinig op.'

En nu ik jouw mooie observatie van die sombere man lees, Marlou, verlang ik toch ineens vreslyk naar die hoed...

Jelle Droeviger.

Anne said...

het is een vorm van rouwen, die niet ophoudt.
de pijn van het afgesneden zijn:))

Lutje said...

dat is erg ja, je moet je wel ongemakkelijk gevoeld hebben bij het zien van die eenzaamheid.

gerdaYD said...

Soms zit het in een liedje
Soms zit het in een geur
En ik had nog lopen denken
‘t Is allang een dichte deur
Dit gevoel van verlangen en stil verdriet
O, zal ik hier blijven hangen
Ik weet het niet

En de heimwee
Is als een ondergrondse beek
Je ziet het niet
Maar je hoort het water stromen
Heimwee komt als een dief in de nacht
Onverwacht in onze dromen

Ik kijk over de stad
Vanaf het hoogste gebouw
Zie de mensen, maar ik denk
Alleen aan hen van wie ik hou
Want hoe verder je van huis bent
Hoe beter je 't ziet:
Al die stukjes van jezelf, die je achterliet

Iedereen draagt z'n huis mee in z'n hart
Iedereen...
© Pater Moeskroen

Ik denk, nee ik wéét dat jij speciale gevoelsantennes hebt, mijn lieve Marlou, die precies capteren wat een ander voelt...

Ibella said...

Heimwee, ik denk dat er heel veel mensen mee kampen. Het doet pijn. Meestal zien we het niet of horen het niet. Alleen tijdens zo`n bijzondere ontmoeting hoor je dat hij het geluk in de kroeg ontmoet. Wat een eenzaamheid.

Liefs Ibella

Leibele said...

Heimwee is meer dan alleen je "plek" missen. Ik heb met hem te doen.

marjolijn said...

Ja meis, heimwee voelen is niet fijn.
Fijn dat jij hem wel zo goed aanvoelde.

merel said...

heimwee knaagt en eenzaamheid doet pijn, erg na zo veel jaar reeds in nederland te zijn

Ineke said...

Dag Marlou,

Fijn dat jij, net zoals de dame achter de bar, een luisterend oor voor die man had!
Daar zal hij - alleen, in een heel andere cultuur en ver van huis, van z'n familie - grote behoefte aan hebben.
En weinig mensen kunnen dat, écht luisteren naar een ander.

Lieve Marlou, heb je een fijne dag gehad met je kleine jongetje?
Vast wel hè ?!
Ik hoop dat je dochter Roosje al weer wat opknapt, beterschap voor haar gewenst!

Meis, ik wens je nog een heel gezellige avond toe!

Dag, liefs, Ineke

wim said...

Heimwee en de eilandziekte, daar ga je aan kapot. Ik heb er hier al veel weten komen en gaan ;-)

Fluitenkruid said...

Ach wat moet dat moeilijk zijn vooral als je niet zomaar even terug kan.
Ik heb het op vakantie altijd, zou best wat van de wereld willen zien maar hou het nog geen week vol ;-)
Gaat het weer wat met Roosje? x

Han said...

Als je alleen bent is één luisterend oor al voldoende om je even in een ander wereld te wanen. Goed van jou!