11/02/2010

De sollicitatie

.
Ik zit in de bibliotheek en lees de krant.
Thuis heb ik geen krant. Dus lees ik 'm in de bieb. Dat is gemakkelijk en het scheelt een hoop geld.
Er zitten vaak dezelfde mensen de krant te lezen.
Dat schept een band, nietwaar!

Er wordt op mijn schouder getikt.
Ik draai mijn hoofd om en zie Meneer Aap.

"Hé, Meneer Aap", zeg ik "jij ook hier?"
Ik zie, dat Meneer Aap een beetje ongemakkelijk aan het draaien is.

"Is er wat?", vraag ik hem. "Je ziet er uit alsof je iets wilt vragen..."

"Klopt", zegt Meneer Aap. "Ik heb een dringende vraag. Mag ik de krant na jou, ik bedoel, als je hem uit hebt, natuurlijk!"

"Wel zeker", zeg ik, "maar wat is er zo dringend aan?"
"Ik zoek een baan", zegt Meneer Aap. "I
k wil weer onder de mensen."
Ik geef hem meteen mijn krant, ook al heb ik 'm nog lang niet uit.
Het hele nieuws kan me gestolen worden.
Ik ga Meneer Aap helpen met het vinden van een baan.


We struinen de advertenties af. Er wordt een typist gezocht in het provinciehuis. Als hij het woord: typist m/v ziet begint hij in zijn handen te klappen en roept:
"Ik heb mijn typediploma! Dit is typisch iets voor mij!"


In het restaurant van de bieb stellen we een brief op, die klinkt als een klok. Meneer Aap is zo gelukkig. Hij geeft mij een dikke zoen en zegt: "Ik zie het helemaal zitten!"





© Marlou Witzel

Meneer Aap solliciteert

15 comments:

Ineke said...

Goedemorgen Marlou,

Je was al vroeg op pad vanmorgen Marlou en hebt je goede daad voor vandaag alweer gedaan, hahaha!

En nu maar hopen dat meneer Aap positief bericht krijgt op z'n sollicitatie; ik duim voor hem!

Was het leuk gister, de zang, het breien en de radio-opname?

Fijne dag gewenst!

Dag, liefs, Ineke

Jelle Droeviger said...

Meesterlijk.! En geinig. Die meneer aap, dat kunnen we allemaal zijn...

Kijken, kijken en zien...

Jelle Droeviger.

Ibella said...

Hoe kom je erop. Meneer aap zoekt een baan. De krant lezen in de bibliotheek. Echt een verhaal van deze tijd.
De krant hebben wij ook opgezegd, tja, al het nieuws staat op interneten komt via de tv
We delen met drie gezinnen de krant, zo kan het ook.

Het verhaal over meneer aap bljft leuk

gerdayD said...

De aap komt uit de mouw! Euh, uit de krant? Euh...
Lieve uiterst creatieve Marlou, waar haal je het toch allemaal vandaan? Héérlijk, hier kan ik zo van genieten zie!
Is dit een aanzet voor je kinderboek? Ik hoop het zo!
Maak er een fijne dag van, ondanks - of dan zij? - de sneeuw!

marjolijn said...

Mogge meis,
Mooi verhaal, zo zou vxcz gatver ik ga weer raar doen, m,.\ stop dus snel xxx M. sorry

klapperke said...

wat ben je toch een lieverd om meneer aap te helpen:-)
serveer je hem in de pauze ook een broodje aap :-))))))

maak er een fijne dag van hé,

en als je mnaar hechtel gaat...
laat me dan weten:-)


xxx

Fluitenkruid said...

Hoi Marlou, ik lees ook altijd graag in de bieb maar dan tijdschriften. Het publiek observeren is leuk, misschien komt meneer Aap ook wel eens in Schalkwijk?

huub said...

apenstreken... goed...

Leibele said...

Het zou voor menig kantoor een aanwinst zijn als men gebruik zou maken van de arbeid van Meneer Aap. Zeker het advokaten-kantoor van meester Bram M of het tiep-kamertje in het Torentje van Jan Peter B.

wim said...

Hahahahaha !!! Die is goed die mijnheer Aap.
Dacht toch eerst effen aan een waar gebeurt verhaal en de spreekwoordelijke gierigheid ;-)

Liesbeth said...

haha leuk! Ik ben benieuwd of Meneer Aap aangenomen wordt!

Han said...

Je bent weer goed bezig, je helpt je medemens!
Leuk verhaal!

Di Mario said...

Hopelijk is dit geen broodje aap verhaal en kom je binnenkort met een logje dat meneer is aangenomen.

Love As Always
Di Mario

Lutje said...

Ik hoop dat als ie gaat solliciteren dat hij ook al dat enthousiasme heeft, dan nemen ze hem zeker aan!

gerdaYD said...

Voor jou vandaag, mijn lieve Marlou:

De straat waar ik woonde als kind
Is er iets dat ik daar nu nog vind
Weemoedig kijk ik om me heen
Ik ben er bekend, maar alleen
Het huis is er nog, dat nog wel
Maar nieuwe namen bij onze bel
Bij die paal was 'k met knikkeren steeds blut
Daar rolde mijn bal in de put
Verloren wandel ik door
En een echo klinkt na in mijn oor

Marlou, Marlou
Marlou, kom je buiten spelen
Marlou, kom je gauw op straat
Marlou ik heb kaugum om te delen
Marlou, heb je echt een pop die praat
Die herinnering raak je niet kwijt
Waar is 'ie gebleven, die tijd

M'n straat ja, ik ben hem ontwend
Is er iemand die mij nu nog kent
Om de hoek woonde Oma op 't plein
Daar hoef ik nu niet meer te zijn
We hinkelden daar op een baan
Waar de auto's in rijen nu staan
Hier viel ik een buil in m'n kop
Getroost werd ik met zoute drop
En daar op de rand van 't trottoir
We hadden een lol met elkaar
Bij die boom kreeg ik mijn eerste zoen
Wat heb ik hier eigenlijk te doen
Verloren wandel ik door
En een echo klinkt na in mijn oor

Marlou, Marlou
Marlou, kom je buiten spelen
Marlou, kom je gauw op straat
Marlou ik heb kaugum om te delen
Marlou, heb je echt een pop die praat
Die herinnering raak je niet kwijt
Waar is 'ie gebleven, die tijd
naar © Bonnie St. Claire

*wink, big smile*

Maak er een mooie buitenspeeldag van meid, ik blijf lekker binnen! Hihi.