08/04/2010

Zevenbladsoep

.
























Vandaag in plaats van maandag een receptje, want volgende week schrijf ik dagelijks een soort van vervolgverhaal en heb daardoor op maandag geen tijd en ruimte voor een recept...


Van de week vroeg Fluitenkruid hoe je het zevenblad in de tuin te lijf kon gaan.
Vroeger spitte ik de hele tuin om en verwijderde elk millimetertje van de worteltjes, die onder de hele tuin liepen.
En het jaar daarop kwamen de plantjes weer evenzo lief terug.
Zevenblad.... praat me er niet van.

Maar toen kreeg ik een tip van een vriendin: niet spitten, maar knippen.
Knipperdeknip, elk stengeltje met de zeven blaadjes afknippen.
De plant wordt hier zo moe van ("Daar heb je d'r weer met die schaar...") dat ze uiteindelijk niet meer terug komt en wegblijft.
Af en toe pluk ik nog wel eens een stengeltje, maar dat mag geen naam hebben. Ik moet tegenwoordig met een vergrootglas zoeken, wil ik wat vinden. En ik wil het best wel vinden, want....
je kunt er een lekker soepje van maken. Heerlijke gezonde voorjaarssoep.
Dus... plukken en niet weggooien! Neen, driewerf neen!

Hoe maak je het soepje?

Pluk een stuk of honderd stengeltjes (met de blaadjes...)
Knip deze fijn boven een geurig bouillonnetje (¾ l.) en laat dit 5 minuten koken.
In de tussentijd bak je een paar mooie, geklutst eitjes.

De soep óf in de blender doen en "blenderen" óf met de staafmixer fijn maken.
De eitjes in smalle reepjes snijden en op de soep leggen. Staat mooi en is heerlijk!

Nog een heerlijk zevenblad recept: *klik*
Recept van "Kruidenvrouwtje": *klik*
Je schijnt er ook thee van te kunnen zetten, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Ik moet nu echt de duinen in om zevenblad te vinden. Of mag ik bij jou komen plukken?

.

20 comments:

Anne said...

ik fruit eerst even een gesnipperd uitje en een ditto teentje knoflook en mik dat dan in de bouillon met zevenblad.

je kunt deze soep ook heel goed invriezen( zonder omeletreepjes, want die worden door het vriezen taai):))

Di Mario said...

die kom ik niet tegen hier op mijn dakterras. ;-)

Love as Always
Di Mario

klaproos said...

kan niet missen uitroeien :-)
en betere methode bestaat niet hé,

goed gedaan marlou:-)
we gaan smaen op het bankie zitten kijken waar der nog een opkomt is dat goed:-)

Lutje said...

ik ken dit kruid niet, maar ik geloof wat jij schrijft, veel succes!

Marjolijn said...

Mogge meis,
Ik ken het blad en de soep niet.
Maar zoals jij het beschrijft zal het allemaal goed zijn.
smakelijk soeppie en een hele fijne dag vandaag.
Liefs Marjolijn.

gerdaYD said...

Jij mag zéker bij mij komen plukken lieve Marlou. Want hoewel wij dit kruid wel degelijk kortwieken, wil het van geen wijken weten! Nu ja, laat de natuur maar doen wat ze wil hé, we leren er wel mee leven...
Zeker nu we weten dat je er iets heerlijks & lekkers van maken kan!
Dankjewel voor het recpt!
Maak er een fijn lentedagje van, blijf alles nauwlettend in de gaten houden hé!
*wink, big smile*

Ibella said...

Is het zevenblad toch nog ergens goed voor. Dat vergoed mijn pijnlijke rug van het omspitten. Het knippen gaat mij toch wat te ver. Onze tuin is verwildert en daar past het zevenblad wel bij, hoewel ik er niet blij mee ben.

Ineke said...

Goedemorgen Marlou,

Fluitenkruid, ha, wat aardig wetenswaardig!

Helaas, het staat niet als onkruid bij ons in de tuin, Maar misschien in Duitsland op de helling voor de caravan, ik zal er eens goed op letten, ben toch wel benieuwd!

Geniet van je wandeling in de duinen meis, heerlijk. De zon straalt al uitbundig en hopelijk de hele dag!

Dagdag, liefs, Ineke

Ineke said...

Sorry foutje.

Moet in de tweede regel natuurlijk zijn:

'Zevenblad', ha, wat aardig wetenswaardig!

Met dank!

Yvette said...

heerlijk..je mag hier komen plukken...een heel fijn Pieterpad weekend!

kuskus

Liesbeth said...

Ik heb dat niet zo in mijn tuin. De tip is wel een goeie. Altijd meegenomen als je dat weet. Fijne dag he Marlou. Wat een lekker zonnetje weer, echt genieten!

Leibele said...

Ik zou er andere soorten bodembedekkers neerzetten. Eens zien of het zevenblad dat leuk vind.

wim said...

Dat knippen hebben we hier ook geprobeerd, en het werkt!

Han said...

Geen idee, wat de boer niet kent dat eet hij niet. Ik zal er eens bij groenteboer Bol om vragen of hij het verkoopt. ;)

Renesmurf said...

Als je er van houdt zal het wel een mooi tijdverdrijf zijn, en nog smakelijk ook!

gerdaYD said...

Een superleuk weekend gewenst, mijn lieve Marlou!
En doe de gorten aan de hommels!
*wink, big smile*
(heerlijk wat je weer schreef bij mij!)
Maak er samen met Henry (?) iets onvergetelijks van!

Lutje said...

Nog een leuk weekend

Fluitenkruid said...

Hoi Marlou, volgens mij moet ik meer zevenbladsoep eten want ik lees net dat het vol zit met goede voedingsstoffen.
Kunnen we in plaats van een theekrans geen plukgroepje beginnen? Elke week een andere tuin onder handen nemen? x

Liesbeth said...

Fijne zaterdag Marlou! Wel leuk om te weten over dat knippen, het lijkt mij wel logisch.

wim said...

Zevenblad soep voor de zevende dag ;-)