22/09/2010

Uitgelicht: De Beer

.

Ooit kocht ik op een rommelmarkt in Graz een oude beer. Ik weet niet meer wat ik er voor betaald heb. Kan niet veel zijn, want toen kostte alles een paar Schilling, anders werd het gewoon niet verkocht.
Mijn beer is een vreemde.
Hij is blauw, met een witte kop.
Hij heeft het originele halsbandje nog steeds om.
Ooit heeft hij kunnen brommen, maar dat mechanisme is allang kaduuk.



De beer… gekocht in 1965

Toen ik nog in Bloemendaal woonde had mijn buurvrouw Marleen een model nodig voor de aquarelcursus, die ze toen deed.
Ik gaf haar met angst en beven mijn mooie blauwe beer mee.
In de hoop, dat ik ‘m terug kreeg!

En ja hoor… ik kreeg ‘m terug!
En… ik kreeg ook het schilderij, dat Marleen maakte. Of eigenlijk: Roosje en ik kregen het schilderij. Het is niet van mij alleen.


Het schilderij … gemaakt in 1989


De beer in 2010… aangekleed door mijn kleindochter Wijs.
De beer moet inmiddels in ieder geval 55 jaar oud zijn.
Maar... toen ik 'm kocht was-ie al... een jaar of 25.
Zou hij nu 80 jaar oud kunnen zijn? Ik denk het haast wel!
Vind je 'm niet bijzonder?


.

17 comments:

Han said...

Ja het is mooi om nog zo'n oude beer (geen brombeer) in huis te hebben. Maar ook met het schilderij er bij maakt het toch wel uniek.

Di Mario said...

Kijk dat is een mooie leeftijd, zelfs voor een beer. Maar hij heeft ookal wat meegemaakt dus in zijn leven.

Love As always
Di Mario

Annet said...

Ha Marlou,

Ja hij is lief, leuk en knap!
Mijn eerste drie speelgoeddieren waren aap, hond en beer. Ik heb ze nog. Later kwamen pas de poppen.

Zat ik nu goed met 'hij'of heette ze Roosje....

Mooieavondgroet van Annet én liefs!

klaproos said...

het is inderdaad een heel speciale beer marlou, en de aquarel van beer is ook erg mooi.

jeetje wat geinig hé dat dat kleine ding er nu meet gaat knuffelen:-)

super,
wat een mooi plaatje..

lieve groet,
xxx

Anne said...

de beer staat in mijn aimée kaarten voor de moederlijke bescherming, zou bij deze beer zelfs de grootmoederlijke bescherming kunnen zijn:))
geweldig mooie uitstraling, die beer:))

Jelle Droeviger said...

Ik zag twee beren konverseren
dat was heel bizonder

't was een wonder boven wonder
dat ze konverseren konden

etc.

Ja, Marlou, zo een oude beer geeft rust in huis. Ondanks dat ie zwijgt, zegt ie toch veel...

Jelle Droeviger.

Marjolijn said...

Mooi zo'n beer die generaties mee gaat en waar iedereen veel plezier aan beleefd.
Bewaar hem goed...!
Fijne donderdag meis.

John said...

Alle beren zijn leuk :D Dit is wel bijzonder, want je hebt de beer en het schilderij.
Hoe veel mensen kunnen dat eigenlijk zeggen?

Ik heb mijn oude beer nog van toen ik klein was. Waarom weet ik eigenlijk niet, maar dat ding altijd bewaard.

Yvette said...

heel!
Net als onze wandeling gisteren.

Fluitenkruid said...

Ik ben dol op beren en vind dit echt een supermooie!
Ben je op de tuin geweest? Wat leuk, dan ga ik tussen de tandartsbezoeken (Roos en ik moeten allebei, gezellig he?) even langs. x

Lutje said...

dat doet me denken aan dar verhaaltje van me to you bears, die werd ook blauw van de regen....maar deze ziet er natuurlijk veel anders uit. Die aquarel vindt ik heel mooi

Wim said...

Hij is niet oud genoeg dat hij Sissi nog gekend zou hebben maar ik kan me inbeelden dat zij hem wel mooi zou hebben gevonden ;-)

Leibele said...

Zo,n beer verdient een goede oude dag. Het schilderij is heel mooi, zeker wat kleur betreft.

Leidse Glibber said...

Hij is inderdaad bijzonder en heeft een heel verhaal.
Off topic, wat een tijde he met al die topgroepen in de Groenoordhallen, heb ze vrijwel allemaal gezien want ik woon er naast.
Maar ja dat was al duidelijk natuurlijk bedenk ik mij nu hahahh

roos said...

Hallo Marlou... Wat een prachtige beer heb je daar. Volgens mij heb je iets erg waardevols in huis... Het zou zomaar een Steiff Dolly Bear kunnen zijn. http://www.christies.com/lotFinder/lot_details.aspx?intObjectID=4109322 Ik weet er niet heel erg veel vanaf hoor. Heb me sinds deze week een beetje verdiept in oude beren en kwam via Google de foto van jouw beer tegen. Hij is in elk geval erg zeldzaam. Wees er maar zuinig op. Groetjes Roos

Marlou said...

Bedankt voor de tip...
Ik ga er nog een blogje aan wijden.
Wie weet...

Mirjam Kakelbont said...

Jij bent een rijk mens: een prachtige ouwe beer, een prachtige aquarel en een bijzondere kleindochter :D Koesteren!
liefsliefs,
Kakel @->-