31/10/2010

Zuurkool met knödel

Vanaf mijn vroegste kinderjaren ben ik gek op zuurkool. En dan graag zoals mijn moeder dat maakte: met Knödel!
Nou kan ik haar helaas niet meer vragen hoe je ze moet maken. Maar gelukkig heb ik nog een zus, die fantastisch koken kan en die heeft mij het recept gegeven.

Daar gaat-ie:
½ oud wittebrood
200 ml. lauwe melk (misschien ietsje meer, maar begin maar met niet teveel)
1 ei
bieslook en peterselie
twee eetlepels bloem
peper en zout

En hoe maak je die lekkere ballen:

Je brengt een grote pan met flink wat water met een bouillonblokje aan de kook.
Je snijdt in de tussentijd het oude brood in blokjes.
Daar giet je de lauwwarme melk overheen en het ei, de kruiden en de bloem.
En wat peper en zout.

Van dit mengsel kneed je ballen iets groter dan een pingpongbal. Die leg je op een bebloemde plank.
Als het water kookt dan doe je de knödel er in en je zet de kookplaat iets zachter.
Ik weet nog dat mijn moeder zei: "Als de knödel boven komen drijven dan zijn ze gaar."

Meestal zijn ze komen ze na een kwartiertje boven drijven. Haal ze uit het de pan en laat ze uitlekken op een vergiet.
Wat lekker is: uitjes fruiten en door het mengsel mikken. Of gebakken champignons.
Je kunt er eigenlijk van alles doorheen doen!
Oh ja... het lekkerst zijn ze de volgende dag: in plakjes snijden en opbakken...

Oh ja... speciaal voor Mario... hoe je zuurkool maakt... gewoon koken! Niet te lang. Niet te kort. Haha! Eet ze...

18 comments:

Di Mario said...

Ik snap er helemaal niets van, waar blijft die zuurkool nou? Ik wilde juist net morgen jouw recept eens maken...

Love As always
Di Mario

klaproos said...

hihi stuur mario maar naar mij marlou,
dan zal ik daar weleens kneudel van gaan maken:-)

laat zich lekker lezen :-)

xxx

Anne said...

hier doe je me een groot plezier mee.
knödel:))

Jelle Droeviger said...

Allejezus lekker, lijkt me. Ik heb de wet van Archimedes er nog even op nagekeken: het klopt dat die ballen gaan drijven. Het volume neemt toe door de verhitting, terwijl er door de stollende ei-toevoeging geen vocht meer kan toetreden.

Dat heeft je moeder dus allemaal goed gezien, Marlou.!

Jelle Droeviger.

Marjolijn said...

Mogge meis,
MMMMMMM lekker, daar kom ik nu mijn bed zo vroeg voor uit...haha.
Zuurkool helemaal verzot op, en lust ik wel elke dag.
Als ik vroeger als kind naar de groenteman moest om zuurkool te gaan kopen, liet mijn moeder altijd al meer mee brengen dan nodig was.
Want voor ik thuis was had ik al veel uit het zakje gesnoept.
Heerlijk zo recht uit het vat..!!

Fijne dag vandaag.

John said...

Zuurkool is een van mijn lievelingsgerechten. Uhm, dan wel op de manier zoals ik het klaar maak. Het 'recept'staat volgens mij zelfs nog ergens op mijn log.

Dit klinkt ook erg lekker en kan ik vast wel eens uitproberen.

Yvette said...

melige ballen herinner ik me...maar die knödel van jou is misschien wel lekker
ik hou het op eerepels

knuf

Fluitenkruid said...

Die knödels lijken me heerlijk, dat wil mijn keukenprinses vast ook wel eens proberen. Of zal ik haar verrassen? x

Ellen said...

Het lijken wel matseballen.die worden van matsemeel gemaakt en verder gaat alles hetzelfde. Met peasach in de kippensoep; heel traditioneel!

Liesbeth said...

Gisteren heb ik weer boerenkool gegeten en vorige week zuurkool.Altijd met ananas en rozijnen maar dit is weer even wat nieuws voor mij!

wruthu said...

Mijn moeder heeft ook wel eens knodel met zuurkool gemaakt, ha ha wij kregen er een HEMA worst bij

Wim said...

Knödel ken ik nog van de wintersport vakanties met gans de familie in Bad Gastein.
Oef! Das heel lang geleden....

Annet said...

Nou moe ik heb net de zuurkool op! Wijnzuurkool met appelsap, puree uit een pakje (ernstige zaak), Unoxworst erbij en jus uit een pakje. Foei. En vond je het lekker vroeg husband. Nee, zei ik.

Net als vroeger.
Ik lust het wel maar hou er niet van.

Deze kneudels lijken me wel wat....Mijn speekselklieren begonnen tenminste te werken....

Fijne avond Marlou en toedeloe:>)

Han said...

Je bent weer in Oostenrijk geweest Marlou en het heeft je daar ook goed gesmaakt. Ik denk dat dit mij ook wel zal smaken!

merel said...

zo heb ik het nog nooit gemaakt, ziet er wel lekker uit

Leibele said...

Ik zal het uit proberen zodra het wat kouder wort. ,t Klinkt heerlijk

gerdaYD said...

Persoonlijk hou ik niet van zuurkool, maar zoals jij het klaar schijnt te maken... dààr wil ik beslist eens van proeven mijn lieve Marlou!
Dankjewel, ik stuur zoals altijd, mijn kokkie even langs... *wink, big smile*
Bedankt voor je mooie reactie. Ook ik ben niet katholiek of zo, hang geen enkele godsdienst aan. Maar ik vind het begin van de donkerste dagen van het jaar een mooie periode om eens bij alles wat wàs, stil te blijven staan...
Fijne dag meid, geniet ook dààr van!

Lutje said...

mmm lekker, maar die knodel koop ik altijd in Duitsland, maar zo zal dit veel lekkerder zijn....