17/04/2011

Mariaas

.

Met mijn koor heb ik een heleboel liederen ter ere van Maria in het repertoire.
Maar ja… wat wil je: Leny’s partner heet Maria.
Dan kun je bijna niet anders. Ja toch?!
Tientallen componisten hebben zich over Maria gebogen en daar zijn tientallen Ave Maria’s uitgerold. Voor gemengde koren, voor kinderkoren, voor vrouwenkoren, noem maar op...

Deze zingen wij (onder andere):


Ook beeldende kunstenaars zijn in de loop der eeuwen geïnspireerd geweest door de schone maagd.
Ik vind het altijd leuk om vooral in het buitenland kerkjes binnen te gaan en op zoek te gaan naar portretten of beelden van deze dame.
Soms vind je er hele leuke tussen. Met van die brutale koppies. 
Kijk maar eens, ik bedoel maar:


Meestal draagt ze een kind. Op de arm of soms zelfs op één hand! Maar ze draagt het niet altijd. Ze wordt ook vaak alleen afgebeeld. Soms heeft ze een soort van boerengezichtje.
Zoals hier, een lekker boerendeerne. Dat spreekt me wel aan.


En soms is ze heel teer en breekbaar. Of een beetje tuttig. Het ligt er maar aan wat een kunstenaar ziet en hoe die het uitbeeldt. Als de kunstenaar de Maria als een koningin ziet, dan wordt ze ook zo afgebeeld. Als een soort van Queen Victoria…


In de meeste kerken kun je vóór het beeld een kaarsje aansteken.
Ik doe dat altijd: een kaarsje voor mijn overleden familieleden.
En voor mijn overleden vrienden. Dat ze een beetje licht hebben. En dat ik even aan ze denk.
Hier is ze afgebeeld op een kaars. 'n Beetje primitief, maar dat vind ik nou juist leuk.

De muziek die ik met mijn koor zing maakt, dat ik op zoek ga, naar dat figuurtje. Ik maak altijd een foto en bewaar die in een speciaal mapje.
De foto's die je hier ziet zijn allemaal genomen in kleine kerkjes in de Beierse Alpen, waar ik een weekje was...
Hier is de laatste... een beetje eigenwijzig gezichtje. Ze weet wat ze wilt. Geen verlegen meisje. De kunstenaar heeft haar een mooi kleedje aangegeven, maar het liefste zou ze gewoon op blote voeten door het warme zand banjeren.


Wel... dat hadden jullie niet gedacht, he?
Dat ik, als overtuigd niet-katholiek, foto's van Mariaas zou sparen?!!

.








11 comments:

mariaroos said...

:-)
van zo'n deerne als jij kun je vanalles verwachten marlou:-)
ik vind het erg leuk dat je die verzameldrift hebt:-)
ik hou ook erg van maria's en heb het van mijn moeder georven:-)
da's een mooi iets vind ik hoor,

geniet van je avondje
tot morgen...

xxx

Sjoerd said...

Ik ben niet katholiek geboren, integendeel, mijn ouders waren Nederlands Hervormd. En zelf ben ik een aanhanger van het Boeddhisme. Dit is waar ik me thuis voel. De negatieve dingen rondom andere geloven laten me nou ook niet even toe om alle heiligdommen dan maar even op de foto te zetten.

Anne said...

als je naar de maria afbeelding op oude schilderijen kijkt, zie je vaak dat de houding een S vormt( van Santa)

Marjolijn said...

Daar hoef je ook niet persé katoliek voor te zijn.
Je mag haar toch wel mooi vinden.

Fijne dag vandaag en geniet volop van het mooie weer.

John said...

Mijn vader is kunstschilder en heeft zich enkele malen door Maria laten inspireren. Hij heeft ook een paar beelden 'best grote ook, in zijn woongedeelte staan.

Zelf heb ik er niet veel mee, maar toch, zo'n groot beeld heeft wel wat.

Fijne dag!

paco painter said...

Ze blijft toch een grote inspiratiebron

Fluitenkruid said...

Ik vind het geweldig dat deze dame al zo lang een belangrijke rol speelt in het leven van vele mensen. Ik heb ook wel wat met haar. Dat ene beeldje heeft echt een brutaal koppie, gaaf!

Annet said...

Ha lieve Marlou, sowieso hou ik van namen die op een ja eindigen:) Dit is eigenlijk niet zo want Renée is ook niet gek:)

Lang geleden ging ik met de jonge actrice Ria Vroemen naar haar ouders in Limburg uit logeren. In de trein kreeg ik van een lieve non een bidprentje....ik heb het nog steeds, zo'n lief plaatje. En ik zou nog altijd een hemelsblauw Mariaatje op de kop willen tikken:) Die zijn van gips geleuf ik:) Mijn grootouders van vaders kant waren katholiek. Mijn vader werd een fervente anti toen hij op de nonnnenschool geslagen werd door de 'lieve' nonnetjes.....Hij raakte later bevriend met de rebelse Domela Nieuwenhuis...oprichter van de SDAP dacht ik...

Zonnedag gewenst met 's nachts veel regen....je t'embrasse Annette Marie~)

Annet said...

en de Mariaatjes zijn beeldig...:)

Jelle Droeviger said...

Die Maria met driepuntige gouden kroon, en op haar arm een Jesuskindje met een rode wereldbol, lijkt sprekend op een kunstenaar die ik ken.: Lenie Kamstra, uit Hillegom.

Wat is de wereld toch klein.

Jelle Droeviger.

gerdaYD said...

Tja, niet verwacht maar toch wel weer niet te verwonderen van jou, lieve Marlou. Ik kan het me voorstellen dat je door deze figuur geïntrigeerd bent, ook al bestond en bestaat ze niet echt (volgens ons toch). Het idee erachter is wel mooi...
Ook ongetwijfeld mooi is het zingen dat jullie met dat knappe koor over haar doen!
Geniet van de dag meid, er is zon, zon en nog eens zon beloofd!