18/04/2011

Naar het huisje

.

Als de week in Beieren er op zit trekken we door naar "Het Huisje".
Ons familiehuisje bij het drielandenpunt Oostenrijk-Hongarije-Slovenië.
Het is al bijna 50 jaar in ons bezit. Het heet Eduard, naar de vorige (Deense) eigenaar, die er op z'n ouwe dag had willen wonen...

We ondervinden meteen al groot gedoe: de waterleiding is bevroren geweest.
Gelukkig heeft Henry dat op tijd ontdekt, voordat hij de put in is gekropen om de hoofdkraan te openen.
Oeioeioei, ik moet er niet aan denken, wat er gebeurd zou zijn, als hij de hoofdkraan meteen na aankomst geopend had!
Henry verzint een tijdelijke aanpassing (het is zondag, de loodgieter is dus dicht) zodat we wel gebruik kunnen maken van de WC en van een wastafeltje in de badkamer.


Maar morgen, maandag, is het eerste wat we moeten doen: 9 kilometer naar beneden rijden, materialen halen en weer 9 kilometer omhoog, de berg op.
Henry weet precies wat hij nodig heeft en eenmaal boven gaat hij gelijk aan de slag.
"Gelukkig" zitten we in een hele dichte mist, dus wandelen is er niet bij.
Tja... dan blijft er niets anders over dan te gaan klussen.
En wonder boven wonder... na een hele dag is het karwei geklaard en kunnen we weer gewoon van het heerlijke bronwater tappen!



Knap van hem... waterleiding gerepareerd!
50 jaar geleden moesten we met twee emmertjes naar de bron om water te halen, dat was dan een soort van corvee.
"Marlou... water halen!" 
IJskoud bronwater was het. Heerlijk sprankelend ijskoud water....
Soms hield ik mijn kop onder de straal. Toen was ik nog niet zo'n watje als nu. Nu wil ik alleen nog maar onder de warme straal!



Henry... dank je wel...
Je bent een kei!

.

14 comments:

Anne said...

ik weet nog dat de waterleiding in het boshuisje van mijn owie verwachtte toen ook nog zo'n strenge vorst in maart)
het water spoot hun bij de deur tegemoet en het hele huis stond blank.
dus jullie hebben geluk gehad
maar idd jou mannetje is een kanjer:))

klaproos said...

da's zeker,
heerlijk zo'n handige henry bij je te hebben,
wat een ellende kan zo leidingkieveroorzaken hé...

"hád" willen wonen marlou??
is hij vroegtijdig overleden??

maak er een fijne avond van hé

Sjoerd said...

Ach, het is maar wat je gewend bent...

Jelle Droeviger said...

Ik kan me voorstellen dat het niet mee viel om die leiding te repareren. Oude koperen leidingen zijn in Oostenrijk (als daar dat huisje staat) namelijk geen 15, maar 15,5 millimeter in doorsnee; dat kan dus problemen geven met soldeer-knietjes soldeer-sokjes en met knelfittingen.

Alleen een duivelskunstenaar kan zo iets klaren.

Bronwater, Marlou, wáár heb je dat nog.? Wat een weelde.
Jelle Droeviger.

Di Mario said...

ijskoud... brrrrr...

Love As Always
Di Mario

fotohanvogel.blogspot.com said...

Wat handig Marlou dat je zo'n handige man hebt, maar wat moet hij nu met die bijl? ;) Hij was toch aan het solderen.

Marjolijn said...

Fijn toch zo'n handige Henry...!!
Die man mag je koesteren en optijd een beetje verwennen.

Fijne dag vandaag en geniet van de zon..!

John said...

Dat zijn wel de leukste klusjes vind ik. Hoewel het natuurlijk ongewenst is als je net in je huisje komt. Dan wil je dat alles het doet.
Maar een paar uur aan zo'n leiding klussen, en ik ben in m'n sas :D

gerdaYD said...

Jouw handige Henry is al net zo'n goede klusser als mijn Lefla dat is lieve Marlou! Wat hebben mannen toch met waterleidingen hé? *wink, big smile* Maar gelukkig dat ze bestaan zodat jij na die zware karwei weer van het heerlijke bronwater genieten kon!
Fijne, lazy catdag meid, geniet er van!

Lutje said...

een handige man in de buurt is altijd gemakkelijk.
Het is wel leuk als je zo op vakantie kan gaan, je hebt er gelukkig de tijd voor, ik krijg maar 3 weken...

Fluitenkruid said...

Ik heb altijd veel respect voor handige mensen, die zijn toch goud waard..

Annet said...

Wat fijn zo'n man als Henry:) Je kunt bijna niet zonder.

Ja dat heerlijke bronwater. Net zoals tijdens de vakantie bij mijn tante op de Veluwe...vanuit Rotterdam met zijn chloorwater, zulk heerlijk helder water uit de pomp.....

'unforgatable that's what you are' even zingen.....

Liefs met een regendans van Annxt ~ ~

(woordverificatie: desso!)

paco painter said...

Altijd handig zo'n man

antony said...

hehe fijn toch lekker zo je huisje weer op knappen en id water is niet vorst vrij ,maar goed dat je kenins van zaken heb want anders is maar raar om uit te leggen
ik ken de pelk vorig zomer geweest
mischien heb ik wel je huisje tegen gekomen
groetjes antony