23/05/2011

Boeken ruilen


Vorige week was ik in de bibliotheek. Daar zag ik een stelling met boeken, waarboven de aanwijzing: BOOKCROSSING.

Ik ben een nieuwsgierig mens, dus ik steven er op af en wat blijkt: er liggen allemaal gratis boeken.

Een boekendoorgeefsysteem: als je een boek uit hebt en je hoeft het niet zo nodig meer in je boekenkast, dan kun je het "ergens" achterlaten.
In de trein, op een terrasje, in de bus, in een restaurantje, in de bieb, op schoot van een beeld in het Vondelpark en zelfs in een onherbergzaam gebied in Oekoeboeroeland!


Ik heb een boek meegenomen (Een vleugje blauw van Anne Cuneo, waarover later) en eenmaal thuis ben ik op internet gaan kijken bij bookcrossing
Het blijkt een wereldwijd systeem te zijn. Je kunt je opgeven, of nee: eigenlijk geef je je boek op, waarna je het kunt volgen en kijken, wat zijn "reis" is. 

Aardig systeem, niet? Ik ben er al mee begonnen. Mijn eerste boek heb ik achtergelaten op de hoek van de Zijlweg/ Pieter Kiesstraat op een paaltje!
Ben benieuwd hoe lang het daar ligt!

Nou even over het boek. Ik loop het binnenplein van de bibliotheek over, draai het boekje om en lees, dat Anne Cuneo al schrijvend het feit verwerkt, dat ze borstkanker heeft. Er staat: "Op aangrijpende wijze vertelt ze over het verloop van haar ziekte en over de ontwikkeling die ze daar zelf doormaakt. Ze beschrijft haar angst, haar hoop en haar strijd."



Krijg nou wat...
Zou toeval dan inderdaad niet bestaan? Ik had het écht niet gezien en heb het eigenlijk alleen maar gepakt, omdat het zo'n lekker dun, handzaam boekje is.
Ik heb het al uit. En het is een ontroerend mooi boekje.

Dit is iets wat er in staat en wat me aangreep:

"Als het geld dat gebruikt wordt om oorlog te voeren, besteed zou worden aan onderzoek, zouden alle "ongeneeslijke" ziekten allang overwonnen zijn. Ik weet zeker dat het waar is."(Jean Rostand)

Zo, steek die maar in je zak. En ook, gezien het feit dat 1 op de 2 mensen kanker krijgt, dat je nooit mag zeggen, dat het je eigen schuld is dat je kanker hebt. Laten ze oprotten met het aanpraten van schuldgevoelens.

Mooi niet. Laat je niks aanpraten...
JE KUNT ER NIETS AAN DOEN.
Mooi boekje, dat van Anne Cuneo.
Marjolijn... het is nu op weg naar je toe!



.

9 comments:

Marjolijn said...

Ja meis, bookcrossing bestaat allang.
Hier in de buurt is een supermarkt waar ook een tafel staat voor bookcrossing. En het werkt...!!
Ja, ik wil dat boekje wel lezen.
Voor straks lekker slapen en voor morgen een zonnige dag hoop ik.

Di Mario said...

Ik ken het systeem wel, maar hier in de stad nog nooit zoiets gezien. Wel tijdens een event. Misschien moet ik zelf hier zoiets maar beginnen ;-)

Love As Always
Di Mario

Anne said...

ik ben er een tijd geleden mee begonnen.
ook na het eerste gevonden boek in de trein.
het leuke is ook je eigen bookcrossingcards maken voor in het boek.

Sjoerd said...

Dat geld is nodig, heel hard volgens mij. Maar het is de tijd die het geheel ophoudt.

John said...

Wij hebben hier op het dorp zwerfboeken. Een beetje het zelfde idee maar dan toch net its anders. Als je een boek meeneemt mag je het ook houden, of weggeven, of terugbrengen. Er zijn niet veel regels. Ik heb er zelf nog geen boek genomen.. Ik heb hier nog nieuwe boeken staan die eerst uit moeten.

Fluitenkruid said...

Ik had er al eens van gehoord maar wat leuk dat jij mee gedaan hebt.
Bedankt voor je post, wat een verrassend mooi handschrift. Ik ga ze straks meteen even planten. x

Jelle Droeviger said...

Ja, kanker, eigenlijk krijgen we het allemaal wel eens. Een raar wratje, een vreemde moedervlek; alleen de mate waarín, dat scheelt soms wel dramatisch.

Ongehoorzame lichaamscellen die even de weg kwijt zijn, en zich niet meer houden aan het opgelegde en verwachte groeipatroon; die op reis gaan, en je lichaam naar de bliksem kunnen helpen.

Dus, inderdaad, Marlou, meer geld naar kankeronderzoek, zodat deze volksvijand overwonnen kan gaan worden.

Jelle Droeviger.

gerdaYD said...

Ooooo, wat een schitterend initiatief! Ik kende het niet, heb zo iets in mijn omgeving, noch in de bib al gezien. Maar misschien lette ik niet genoeg op, dat zou ook kunnen...
Bedankt voor het seintje, en ook voor de bespreking van het boekje. Naast je fantastische raad je geen schuldgevoelens te laten aanpraten bij kanker, het overkómt je inderdaad gewoon, en jij kan dat weten hé lieve Marlou?
Merciekes ook voor het wel héél speciale kaarsje omringd door hartjes, dat jij de hele week voor me laat branden!
Fijne dag nog meid... hopelijk met méér dan enkele streepjes zon!

Annet said...

'Ze' willen je geen schuldgevoel aanpraten Marlou maar de verantwoordelijkheid over je lichaam bij je terug leggen. Dat het je eigen schuld zou zijn is onzin natuurlijk. Dat is de negatieve uitleg helaas. Van jezelf houden...voor veel een moeilijke opdracht...maar je bent het waard!
Accepteren wat je van jezelf afwijst...o.a.

Ik zal een boekje achterlaten, je mag er ook langslopen...

'Ontwaken'- bewust leven van dag tot dag'door Shakti Gawain...het is mijn bijbeltje....

Liefs! Annet