19/03/2012

Kusjes

.
Vandaag een stout gedichtje uit de Middeleeuwen.
Da's dus van lang geleden: van rond de jaren 100 tot zo ongeveer de jaren 1700. Kan iets meer en iets minder zijn...
Ik viel eerlijk gezegd eerst op de naam van de dichter: J. Smeerbol.
Jaha! Je zal maar Smeerbol heten. Grappige naam, toch?! "Goedemiddag, u spreekt met Jan Smeerbol..." 
Heette hij Jan? Geen idee, waarschijnlijk: Johannes. Zo heetten ze veel in die tijd. Kan natuurlijk ook Johanna zijn. Waarom zou het een man moeten zijn, deze dichter? 

Hier is het gedichtje:


                         Kusjes 

        Na het zingen volgt het hoozen,

        Op een dronkje smaakt een zoen:

        't Bietje snobbelt graag in roozen.

        Wie kan met een kus misdoen?

        Niemand! wel ik ga mijn gangen,

        Eer ik deze kans verlies:

        Eerst het Mondjen, dan de wangen:

        Soetertjen dat 's op zijn Fries,

        Soo, wat soo! laat dat wat meuken;

        Koom mijn Schaapjen, met verloff:

        'k Salje hals-çieraad niet kreuken,

        Doe 'k je quaat? koom zoenmen off.


        J. Smeerbol (?-?)  uit: Bruylofts-kost (ca. 1645)

Grappig gedichtje, nietwaar?! En dan ook nog de mooie manier van woorden opschrijven: hals-çieraad.
Wat is onze taal veranderd!
En ja, zowaar, J. Smeerbol staat op het wereld wijde web...
Helaas niet zijn of haar portret maar wel dit over de Bruylofts-kost:

Bestaande in verscheyden zedighe en boertighe echts-gezangen, drink-liedjens, raadselen, rondeelen, lever-rijmpjens, en andere snakerijtjens, voor d'Aemsteldamsche jeughd opgeschaft. Amsterdam [1650] 


En luister nu nog even naar deze Middeleeuwse bruiloftsdansmuziek en kijk naar de prachtige tekeningen en schilderijen uit die tijd:


.

3 comments:

Marjolijn. said...

Mogge meis,
Ja een mooi gedichtje en liedje.
Maak er maar een heerlijke dag van, de mist is weg, het zonnetje schijnt..!!
Veel plezier.

Sjoerd said...

wonderbaarlijk wat een spelling. Dat heb je mooi gevonden. Maar owee die Captcha hieronder die maakt het me wel vaker heel wat moeilijker...

Di Mario said...

Ik had ookal zitten googlen op zijn naam, maar ik werd er ook niet veel wijzer van. Ik zit trouwens net naar beneden te kijken...ehhhh ik moet bewijzen dat ik geen robot ben, maar hier kan een normaal mens ook geen woord uithalen.

Love As Always
Di Mario