17/04/2012

Gevonden geld (2)

.

Als ik op straat loop vind ik altijd muntjes. Ze glimmeren me toe en ik raap ze op.
Tot voor kort vond je nog wel eens muntjes van één cent of twee cent, maar sinds die hier niet meer gebruikt worden zijn ze spaarzaam aan het worden.



In een enkele supermarkt worden ze nog gebruikt, maar in de meeste winkels zijn ze gewoonweg niet meer welkom. Dat is eigenlijk gek, want het zijn nog steeds wettige betaalmiddelen.

In Oostenrijk mag je er nog gewoon mee betalen. Daar is € 1,98 echt nog € 1,98 en geen € 2,-. Je krijgt gewoon twee cent terug. 
Daar doen ze overigens ook helemaal niet moeilijk met € 100,- biljetten. In elke winkel worden die gewoon aangenomen, alsof het een tientje is en krijg je gewoon keurig je geld terug. 
Hier in Nederland doet men er nogal moeilijk over. In ieder geval wordt er altijd gevraagd of je het niet kleiner hebt…
Soms doen ze dat zelfs met een tientje. Echt krenterig vind ik dat.

(morgen verder)

.


8 comments:

gerdaYD said...

Tja, en heel veel kleintjes maken een groot... dat hebben ze bij jullie in de winkels heel goed begrepen!

Di Mario said...

Ik vind dat afronden persoonlijk wel prettig hoor. Helemaal als ik aan het werk ben en al die kleine munten niet hoef te tellen.

Love As always
Di Mario

John said...

Men wil hier gewoon dat we allemaal overstappen op de plastic pas. Wat tot nu toe krijg je dan gewoon virtueel je centen terug.
Het is eigenlijk van de gekke dat men hier de centen niet meer aanneemt. Daar hebben ze goed over nagedacht.

klaproos said...

ach ja weet je marlou,
die briefjes van 100, die worden nogal eens vervalst zo schijnt het....
die gekke lui weten onderhand niet meer wat ze moeten doen hé.

wel vrouwke,
ik raap ook alle muntjes op hoor:-)
zo ben ik aan mijn derde huis gekomen :-) hihi

OT
ja waarschijnlijk het weekend voor dinsdag :-) ivm werk,:-)

spannend hé.

dag knuffel kont,
je ziet er leuk uit in dat koor hoor:-)

xxx

Anonymous said...

"Vader", vroeg mijn dochter van 8, die een beetje had leren rekenen op school, "als ik één cent heb gespaard, zou jij dat dan 25 keer willen verdubbelen?

Ik dacht té kort na, en zei spontaan ja. Een paar weken later had ze het geld bij elkaar, en presenteerde ze me de rekensom. Het bedrag dat ze opeiste bleek ineens ruim 335544 gulden te zijn geworden.

Het geld behoefde gelukkig niet aan haar te worden uitbetaald, toen we haar voorrekenden dat een kind van 0 tot 20 jaar opvoeden ongeveer hetzelfde ging kosten.

Tegenwoordig denk ik wat langer na...

Gerben Wederkeer.

Marjolijn. said...

Briefjes van 100 heb ik (bijna) nooit en nog hoger zeker niet, dus geen problemen mee.
Centen en twee cent muntjes ook bijna niet meer, en als ik ze heb word ik in het weekend gerold door mijn broer, hij wil graag kaarten met mijn moeder.(met echt geld)

Sjoerd said...

Volgens mij willen ze alleen nog maar gepast of via pin...

Han said...

Marlou, weet je hoe in Nederland koperdraad wordt gemaakt?
Twee Hollanders die aan een gevonden cent trekken. Ik denk dat een euro cent aan koper al meer waard is als die ene cent, vandaar ze niet meer in de winkels zijn. ;)