03/07/2012

Ronde houtjes

.


Net als de kleine Linnéa uit Zweden raap ik mooie dingetjes op, telkens als ik langs de vloedlijn loop.
Een bijzondere schelp, of een dobber en soms vind ik ook stukjes van een mooie tegel of een apart stuk touw. Vroeger raapte ik ook mooie whiskyflessen op. Maar daar ben ik mee gestopt...

Al tijden lang raap ik mooie rond gedraaide houtjes op.
Houtjes die door weer en wind gebleekt en een beetje rond zijn en een geschiedenis hebben.
Ik boor er gaatjes in en rijg er een leren touwtje doorheen, af en toe een knoopje, af en toe een kraaltje en dan is het af.
Geen werk.
En toch een leuk gezicht.




Het hangt gewoon buiten aan een van de oude muren van mijn huis en dan gaan weer en wind er nog meer mee doen.
De ene persoon rijgt kettingen en de ander rijgt houtjes.
Ze komen van dichtbij, maar soms van heel ver. Ik heb ze uit Griekenland. Dat land is heel rijk aan: afgeronde en gebleekte houtjes op het strand.



Vooral de zon doet daar natuurlijk zijn best om de houtjes te bleken.
Ik vind dat mooi.
Vaak zijn het onooglijke houtjes. Niet om aan te zien. Maar ik raap ze op en voel hoe stevig ze zijn en kijk naar de kleur.
En als ik met het vliegtuig ben gaat het allemaal in mijn bagage.
Ik houd er van. Het zijn mijn houtjes van alle landen.
Als je eens in een ver land aan de kust bent en je ziet zo'n lekker door de zee gerold houtje... denk dan aan mij en neem het mee. Het weegt niks!


.


13 comments:

Jelle Droeviger said...

Nee máár, Marlou, dat is me óók wat.! Ik doe dit ook al ik weet niet hoe lang; alleen nog nooit een foto ervan gemaakt.

Hier op Terschelling vind je dat spul ook vaak, dat begrijp je. De vorige week nog, tijdens een wandeling aan het strand met mijn oude moeder, onlangs 100 geworden, vonden we een klein houtje in de vorm van een ouderwetse gebogen tabakspijp, zoals mijn vader vroeger had.

Ja, je moet er oog voor hebben, nét zoals jij, met je mooie verhaaltje.

Jelle Droeviger.

John said...

Grappig. Ik neem ook houtjes mee. Ik heb pas van een gevonden houtje een wierookbrander gemaakt. En zaterdag nam ik een stuk van een touwladder mee. Een echte jutter ben ik hier. :D
Ik boor geen gaatjes, maar doe andere dingen dus.
Ook neem ik grote rond geslepen balken mee voor in de tuin. Dat geeft een speciaal beeld.

Di Mario said...

Ik kan me voorstellen dat je dat soort dingen meeneemt. Dat doe ik ook als ik in Zeeland ben.

Love As Always
Di Mario

klaproos said...

ahhh da's leuk marlou:-)
en je maakt er bijzondere kunst werkjes van,
ik vind ze erg mooi,
ik zoek ook altijd houtjes,
in de vorm van kruisjes, die heb je misschien wel gezien,

of een danseres heb ik ook al eens gevonden,

geweldig wat een mooie bezigheid,

je bent een kunstzinnig meiske, en daar hou ik van :-)

toedeledokie wijffie,

xxx

gerdaYD said...

Prachtig lieve Marlou, je lijkt de strandjutter Wim wel: ook jij weet ogenschijnlijk banale dingen om te toveren tot echte kunstwerkjes!
En ik hoop dat jij van deze nieuwe dag ook een kunstwerkje maakt...

Annojo said...

Ik vind het ook leuk om te zien wat de zon met hout en schilderwerk doet. Op Fuerteventura zag ik vorige week nog een fantastisch, compleet afgebladderd en verbleekt uithangbord van een supermarkt. Niks gelikte (neon)reclame, gewoon heerlijk basic en zo'n bord wordt in de loop der jaren steeds mooier, net als een Chesterfieldbank.

christiene said...

Ha Marlou,het eerste wat in mij op kwam was je lijkt wel een strand jutter.
En zo komen er mooi kunstwerkjes tot stand van het strand.
Op vroegere wandelingen met mijn hond vond ik ook vaak dingetjes van nul of geen waarde maar wel leuk.
Groetjes Christiene.

Annet said...

Het is een gedicht...

Wat een romantische geest..

Hier in het veen vond ik ook allerlei...óók houtjes en pijpekopjes, scherfjes...ga het op de foto zetten...

Dag mevrouw Levenslust..

Smok van Annet X

Annet said...

Het zijn allemaal jutters hier:))

Sjoerd said...

het weegt niets, kost geen drol, en siert toch boel op. Wat wil een mens nog meer. Aan zee wonen, zeg ik dan. En dat mis ik wel eens, eens lekker uitwaaien aan het strand.

Marjolijn. said...

Leuk Mevr. Jutter.
Maak jij maar mooie kunstwerkjes, overal vandaan.
Dat past je wel.
Maak het goed hé..!!

Marlou said...
This comment has been removed by the author.
Han said...

Leuk idee Marlou, ik zal aan je denken als ik op voor Pampus lig. ;)
Het zijn soms de kleine dingen die de grootste waarde hebben voor je.

Zo is het ook in het leven.