01/02/2013

Mens is een zachte machine

.
Een tijd geleden had ik de gewoonte om op vrijdag een mooi gedicht te plaatsen. Helemaal in het slop geraakt! Misschien had ik er geen inspiratie voor. Kan zijn.
Maar tijdens mijn knie-operatie (die overigens fantastisch is gegaan...) kijkend naar het scherm dat het binnenste van mijn knie toonde, bedacht ik me die vrijdag-gewoonte en kwamen 6 dichtregeltjes in mijn hoofd. 
Hier zijn ze, die 6 regeltjes uit het gedicht dat heet:  

Mens

Mens is een zachte machine,
een buigbaar zuiltje met gaatjes,
propvol tengere draadjes
en slangetjes die dienen
voor niets dan tederheid
en om warmer te zijn dan lucht


Mooi he?! Kun je je voorstellen, hoe ik daar lag? En dan met ook nog deze woorden in mijn hoofd?

Ze zijn geschreven door Leo Vroman

Leo Vroman beschouwt zichzelf weliswaar allereerst als wetenschapper, maar als dichter, schrijver en tekenaar heeft hij een prachtig oeuvre opgebouwd. 
Misschien ken je deze regels:

kom vanavond met verhalen
hoe de oorlog is verdwenen
en herhaal ze honderd malen:
alle malen zal ik wenen.

Het lijkt me een bijzonder mens...




10 comments:

Marjolijn. said...

Fijn meis, dat je knie-operatie zo goed gegaan is.
Straks huppel je weer rond als een jong hertje.

En terwijl je in het binnenste mee kon kijken, kreeg je mooie woorden in je hoofd.

Bijzonder, jij bent bijzonder.
Voor nu een goed herstel.
Fijne dag.

gerdaYD said...

*zucht*
Bedankt lieve Marlou voor dit log boordevol schoonheid! Ik kan daar zo van genieten zie, van poëzie.

Zoals je tegen een ziek dochtertje zegt:
mijn miniatuurmensje, mijn zelfgemaakt
verdrietje, en het helpt niet;
zoals je een hand op haar hete voorhoofdje
legt, zo dun als sneeuw gaat liggen,
en het helpt niet:

zo helpt poëzie.
© Herman de Coninck

Di Mario said...

Top dat je operatie zo goed is gegaan. Dat is toch weer ee hele geruststelling. Want dat ding gebruik je toch wel veel.

Goed weekend alvast.

Love As Always
Di Mario

Jelle Droeviger said...

Ja, Marlou, een pracht-gedicht.!
De kwetsbaarheid van het verschijnsel mens.

Het gaat, wonderlijk genoeg, meestal goed met de draadjes en slangetjes; en ook de tederheid en warmte zijn bijzonder wenselijk, indien voorhanden...

Jelle Droeviger.

fotohanvogel.blogspot.com said...

Goed dat je dat oude draadje weer hebt opgepakt Marlou, en gelijk een prachtige inkopper. Hoe gaat het, kan je nog wel een beetje bewegen in huis?

Sjoerd said...

Die handtekening is echt super. Zoiets moet ik ook eens verzinnen...
Ik ben blij voor je dat alles goed gegaan is

gerdaYD said...

Fijn weekend lieve Marlou, samen met je kikker Henry die door al je kussen een échte prins is geworden *wink, big smile*
Hopelijk heb je ondertussen geen, of toch minder pijn van de operatie en kan je er een beetje van genieten...

John said...

Ik dacht dat ik een apart handtekening had, maar het kan dus nog leuker en aparter.
Goed dat het goed gegaan is met de knie, jou knie, en dat je op dit logje kwam..

Heb een goed w-end

klaproos said...

:-)
als je zó een handtekening kunt maken,
dan ben je een knoert van een bijzondere mens:-)

ik ken er nog een, woonachtig in haarlem:-)

ohhhhhhhhhh wat hebben we het goed hé:-)

xxx

Annet said...

Een heel bijzonder mens...

Ben al heel lang fan van hem en zijn werk....

Bedankt Marloutje :>)