18/06/2013

A Late Quartet, een prachtige film!

.
Van de week zag ik een gave, zo nu en dan uiterst komische film: Quartet. Geregisseerd door Dustin Hofmann. 
Nu hoor ik je denken: "Ja, maar de titel is toch: A Late Quartet?"
Inderdaad! A Late Quartet, een prachtige film!
Dat is de titel van dit logje en dat klopt.
Ik heb het over twee verschillende films...



Vandaag gaat het over deze film: A Late Quartet.
Mocht je die eens kunnen zien... doen!
Ik vind het een prachtige, ontroerende en heftige film.
Het verhaal gaat over beroemde musici, drie violisten en een cellist, die samen de wereld overzwerven en overal concerten geven.
Dan wordt bij de cellist de ziekte van Parkinson ontdekt en hij dus moet besluiten om zijn laatste concert te geven en de strijkstok over te dragen aan een jongere cellist.
Die muziek...
Indringend mooie muziek...
Zoek het maar eens op: String Quartet nr. 14 opus 131. 
Het begin... Erg mooi! En daarna weven de tonen zich door elkaar. Als een rustige rivier...


De acteurs (misschien herken je er een paar?) hebben viool- en celloles gehad, zodat ze precies de juiste bewegingen maken, maar de muziek wordt natuurlijk gespeeld door beroepsmusici: Het Brentano Quartet. Daar had ik nog nooit van gehoord, maar spélen dat ze kunnen! Ik ben er erg van onder de indruk...


En dat mijn favo-acteur: Seymour Hoffman er in meespeelt is natuurlijk alleen maar mooi meegenomen. Weer een absolute top-rol van hem. Zoals die zich in die rol ingeleefd heeft.
Natuurlijk... het schitterende spel van Christopher Walken, zo mooi ingetogen en ernstig.

Maar de muziek... die speelt de hoofdrol... om helemaal in weg te duiken...

.

10 comments:

Marjolijn. said...

Altijd leuk om een mooie film te zien.
Ik heb hem bij geschreven op mijn nog te zien lijstje.

Fijne dag vandaag meis.

gerdaYD said...

... en wij met jou lieve Marlou, bedankt om dit gat in mijn cultuur te dichten, ik kende de film niet maar omdat je er zo lyrisch over schrijft zal ik het zeker niet laten 'm te bekijken als de gelegenheid zich voordoet!
OT: bedankt voor je weer zo lieve reactie, jij hebt het tenminste niet over de centjes dat het allemaal gekost heeft, maar over het project zelf en mijn foto's... Fijne dag nog meid!

Jelle Droeviger said...

Heerlijk om je in een film te laten meevoeren en er helemaal in op te gaan. Tragische ontwikkelingen, afgewisseld met gelukkige momenten, en dan ook nog het betere werk van Beethoven er bij. Is er iets mooiers.?

Jelle Droeviger.

Petr@ said...

Ik kende de film niet, maar je beschrijving maakt me wel nieuwsgierig!

Fijne dag!

klaproos said...

heb de film niet gezien maar ben al onder de indruk van jouw beschrijving...

String Quartet nr. 14 opus 131, zit er nu naar te luisteren...
kippenvel...:-)

komt dat uit met zo'n heerlijke warme dag ...


bjoetiefoel lieve loutje,

BJOETIEFOEL !!!!!

xxx

christiene said...

Ha Marlou,mij niet bekend mooi zo als jij het beschrijft lijkt het beslist de moeite waard.
bedankt voor de tip
Heb het goed vandaag
liefs Christiene

Annet said...

Mooi Marlou
Hier beneden ook.
Kabeljauw:))

Love you, Annette X!

Sjoerd said...

Het klinkt in ieder geval al goed, Als ik hem eens voorbij zie komen, wie weet...

fotohanvogel.blogspot.com said...

Mooie film tip Marlou, van je vorige film tip heb ik zelfs nu een DVD en kijk er nog wel eens na met veel genoegen. Voor deze tip moet ik nog even warm lopen. Nu is dat met deze temperaturen niet zo moeilijk.

Wim said...

De acteurs en regisseur zijn ook van de bovenste plank.