05/02/2015

Ingrid Jonker

.
Vriendin E. is naar Suid-Afrika. Vier weken lang! 
Vier weken met een gehuurd autootje zwerven door dat mooie land.



Het Suidafrikaans vind ik een geweldige taal.
Zo begrijpelijk ook.
En vooral zoals Adriaan van Dis het uitspreekt. Mooi man!
Ik ben gaan snuffelen in de gedichten van de Suidafrikaanse dichteres Ingrid Jonker. 
En ik vond een mooi lgedicht van haar, wat ik niet hoef te vertalen:


Ek herhaal jou

sonder begin of einde

herhaal ek jou liggaam

Die dag het 'n smal skadu
en die nag geel kruise
die landskap is sonder aanzien
en die mense 'n ry kerse
terwyl ek jou herhaal
met my borste
wat die holtes van jou hande namaak.




Ingrid Jonker (1933-1965)

.

8 comments:

Marjolijn. said...

Voor je vriendin een hele mooie reis..!
Ja, de taal is prachtig.
En als ze dan nog eens gaan zingen helemaal.

Mooie dag meis, hou het lekker warm.

Wim said...

Vier weken rondtoeren in dit prachtige land. Wow!!

Lutje said...

je zit echt in de sfeer hé!
het zal wel een mooie reis zijn

gerdaYD said...

Je hebt gelijk lieve Marlou, het is zo'n mooie, zangerige taal, zelf hou ik er ook heel veel van!
Heerlijk voor je vriendin dat ze vier weken lang in dat al even mooi land mag toeren hé? En dat terwijl jij met je reislust thuis op je gat moet blijven zitten hihi. Toch hoop ik dat je er een fijne dag van kan maken!

Jelle Droeviger said...

Ja, d'r waren gerust ook wel goeie blanken in Suid-Afrika. Niet veel, maar tóch. ~ En Ingrid Jonker was daar één van. Ze werd slechts 32; niettemin heeft ze de mensheid heel veel moois nagelaten. ~ Suid-Afrika staat bijna bovenaan op mijn wens-lijstje.

Jelle Droeviger.

John said...

Hey Marlou,

Ik heb een vriendin in Zuid Afrika. JA we verstaan elkaar gewoon. Dat is best leuk. We spreken dus gewoon onze eigen taal tegen elkaar.

Doeg, Heb het goed.

Sjoerd said...

Haha, mooi bijpassend gedicht... Mijn zoon heeft eens bij een suidafrikaan in Londen gelogeerd tijdens een judostage daar. Hij was pas 10, maar dat ging wonderbaarlijk goed.

mirjam kakelbont said...

Zuid-Afrika...wie droomt er niet van? Ik heb een vriendin gehad die haar vaste baan heeft opgezegd en een half jaar door het land is gaan trekken met een reisgezelschap. Heel primitief allemaal. Maar ze kwam hartstikke rijk terug! Over (levens)ervaringen hebben we het dan uiteraard ;-)
En in de taal zit muziek! Als je het gedicht hardop voorleest is het net een lied.
DagDag MarLouLouLief!
Fijn weekend <3
Liefs Kakelino