24/03/2016

De toren van de residentie

.
Elke week loop ik twee maal met Lizzie: een braaf hondje. Het luistert goed en het vindt het fijn om uitgelaten te worden.


Terwijl ik met haar over het Prinsen Bolwerk loop zie ik boven de huizen in de verte een vreemde toren uitsteken.
Een kerktoren? Een soort staketsel in ieder geval.
En al die jaren dat ik in Haarlem woon heb ik dat ding nooit gezien!


Als ik Lizzie naar huis heb gebracht fiets ik er nog een keertje langs om het allemaal eens wat nader te bekijken.
Ik zie, dat het een gebouw van het voormalige ziekenhuis De Deo moet zijn. Er is daar heel wat gesloopt en nieuwbouw verricht, maar één gebouw staat er nog en ja hoor, die toren hoort bij dát gebouw.


Is het een appartementencomplex geworden? Kun je er iets moois huren?
Ik ben natuurlijk he-le-maal niet nieuwsgierig, maar ga alles tóch even van dichterbij bekijken...


Een Residentie? Het Rosorum?
Ik ga even naar binnen. Even gluren bij de buren.
Daar kan ik niet veel verder dan het restaurant, waar ik van een vriendelijke mevrouw uitleg krijg.
Ja, het was dus ooit (eind 19de eeuw) het hoofdgebouw van het ziekenhuis en ja, die rare toren stond er toen ook al op...
Nu is het een prachtig gerestaureerd seniorencomplex, helemaal in de oude glorie hersteld. 
Een residentie voor de rijkere senioren van de stad, want: € 3600, - per maand... 
Kannonne... of je een emmer leeggooit!
En ik wou er nog wel later, als ik oud ben met jou gaan wonen.
Nee, dat zal dus niet gaan...

Op de website lees ik dat het resaturant gebouwd is in de kapel, onder die gekke toren dus...

Zo zie je maar weer: als je loopt zie je van alles! En als je vraagt krijg je van alles te horen...



11 comments:

Marjolijn. said...

Mooi deze ontdekking...!
Erg veel geld voor een senioren appartementje, dat dan wel weer.
Dat gaat het dan niet worden... :-)
Mooie dag vandaag.

Lutje said...

het is inderdaad eens goed om rond te kijken in je buurt
het is een mooie ontdekking

די מריו said...

Als ik dat geld had, dan ging ik kleiner wonen en huurde iemand in die me ging verzorgen.

Love As Always
Di Mario

Jelle Droeviger said...

In Haarlem is ALLES mogelijk.!

Jelle Droeviger.

Sjoerd said...

Voor dat geld kan ik denk ik op meer plaatsen terecht, alsof je een emmer leeggiet...

gerdaYD said...

Tja, zoals steeds zijn de mooie dingen voor de rijkere onder ons weggelegd. Maar het is wel fantastisch dat dit mooi complex niet alleen bewaard beleef maar bovendien ook nog knap gerestaureerd werd!

klaproos said...

zo is dat vraag en je krijgt antwoord, zo werkt dat ja doorgaans,
het ziet er wel prachtig uit, en weet je, tegen de tijd dat jij oud bent,
dan is de huur vást wel naar beneden:-)

ik wens het voor jou, en je lief, een fijn comfortabel huisje,

dikke knuffel van ons
xxx

John said...

Ha Marlou,
Ongelooflijk wat een prijzen tegenwoordig.
Oud worden is op die manier bijna een crime.
Nou ja, niet voor de rijke ouderen.
doeg

Anonymous said...

Het is inderdaad wel héél erg duur. Toch denk ik dat veel rijkere mensen voor iets anders kiezen. Zo,n grote verbouwde villa in Bloemendaal bijvoorbeeld. Zij hebben een joekelse tuin en een prachtig appartement midden in het bos.
Dat wil dus zeggen dat in jouw ontdekte rijkencomplex, appartementen leeg blijven staan en als die dan een jaar leeg staan, gaan wij, oudjes onder ons, die kraken!!!
Leve de anarchie! Aja

Petr@ said...

Het ziet er prachtig uit Marlou!
Jongste zoon en schoondochter zijn op zoek naar een huis/appartement om te huren in Haarlem, maar dit gaat het dan niet worden haha.
Te duur en ze zijn te jong ;-)

christiene said...

Hoe rijk moet je zijn om er te kunnen blijven wonen.
zo komen ze toch nog van hun geld af komen..........
en de arme oudje blijven er maar lekker op zitten
Marlou, och tegen die tijd,wie weet?

lieve groet
Christiene.