29/04/2016

Hergebruik kerken

.
Tijdens het wandelen met het lease-hondje zie ik van alles en nog wat, wat voorheen aan mijn aandacht is ontsnapt.
Zo zag ik Het Dolhuys aan de overkant van het water.
Het is een Museum over verwarde mensen, of: Museum van de Geest...
Kijk maar eens of je kunt zien wat er op de muur staat:


Juist ja: MAFKETEL!


Het is een bijzonder museum. Als je er meer van wilt weten klik dan op:


Waanzin: hoe ging men daar mee om. Alle ins en outs van de psychiatrie komen aan het licht in dit mooie museum.
Maar goed... wat me dus, lopende aan de overkant opviel: dit zou dus ooit een kerk geweest hebben kunnen zijn..
Ik mag dat wel: kerken gebruiken als museum of er appartementen in bouwen of een boekhandel, zoals in Maastricht.


Maar nee, wat blijkt... het is helemaal geen kerk geweest, maar wel, echt waar: een gekkenhuis. 
Al in 1320! 
Hier woonden de dollen en de pestlijders en de leprozen.
Het schijnt dat Malle Babbe hier gewoond heeft...

Het Dolhuys, nu een fraai (nationaal) psychiatrisch museum op een fraaie plek.
Hier is te zien hoe men door de eeuwen heen met "gekte" werd omgegaan...

En in het café hebben ze verrukkelijke koffie met taart!
Dus... als je eens een keertje in Haarlem komt, doe eens gek: ik trakteer!


9 comments:

Lutje said...

spijtig dat het zo ver is....
maar het lijkt me wel echt leuk!
een leuke vrijdag
voor straks een heel fijn weekend gewenst
en @->-ZON-nebloemgroetjes

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou. Jullie hebben daar net zo iets als wij in Gent: het Museum Dr. Guislain (http://www.museumdrguislain.be/). In de Mafketel worden waarschijnlijk geen geestelijk zieken meer verpleegd, daar nog wel en het heeft een heel goede reputatie op dat vlak. Toen ik op jouw link klikte zag ik dat ook in Arnhem heel bezienswaardige tentoonstellingen te zien zijn, naast de verrukkelijke koffie met taart hihi.
Voor straks een heel fijn weekend gewenst, doe de groetjes aan je lieve Henry hé!

Marjolijn. said...

Psychiatrie is natuurlijk ook van alle tijden.
gelukkig is er veel veranderd in de loop der jaren.
Het museum zal zeker de moeite van het bekijken waard zijn.

Op naar een fijn weekend meis.

klaproos said...

ohhhh malle babbe :-)
whahahaha leuk loutje, ik vind dat wel wat hebben die herbestemmingen, je kunt zoiets moois toch niet verloren laten gaan :-)

ik denk dat gerda al naar je toe komt :-)
whahaah
je gaat het druk krijgen jij :-)

weet wat je gaat doen met zo'n oproep :-)

geniet van het weekend lieve schat.
xxx

Petr@ said...

Dat is al behoorlijk oud als het uit 1320 stamt!
Gelukkig zijn de tijden verandert wat betreft de psychiatrie.
Hier hebben we ook een gezondheidscentrum gekregen in een kerk.
Zo kon de kerk toch behouden blijven.

Groetjes

Tine de Jong said...

Mooi en informatief blogje wat ik mocht ontmoeten.

די מריו said...

Je kunt de gebouwen maar beter hergebruiken dan leeg laten staan of afbreken. Dan is dit toch de beste optie.

Lvoe As Always
Di mario

Sjoerd said...

Ik vind dat slopen eigenlijk geen optie is. Maar ik sta daar waarschijnlijk alleen in.

christiene said...

Ha Marlou,
Dit gaat ver terug in de tijd,toen al Malle Babbe....
mooi zo,n wandeling met de hond.
Wat lijkt je wonen in een kerk?
fijne zondag
groetjes Christiene