04/10/2016

De berg bij Malaucène

.
Natuurlijk heb ik al uitgebreid over Tommy the Dog geschreven.
Maar nog niet over de wereldberoemde berg bij hem in de buurt.
Malaucène ligt aan de voet van die berg...
En die berg is elk jaar weer een enorme attractie tijdens de Tour de France...
Duizenden mensen gaan er dan naar toe om aan de kant van de weg te gaan staan om de renners toe te juichen en aan te moedigen...
Het is een sprookjesberg en van de verte, als je aan komt rijden lijkt het alsof er sneeuw op ligt.
Maar nee... het zijn witte stenen, spierwit...
En dan hebben we het over de spannende Mont-Ventoux!


Op de top staat een soort van vuurtoren, die je al van verre kunt zien en waar je naar toe wilt.
En met jou duizenden fietsers!
Allemaal naar boven en weer terug: een hele dagtocht vanaf Bédoin.


Een eenmaal boven wacht je een compleet circus van fietsen en renners en snoep en camera's en roepende fans...


Iedereen is moe, maar voldaan en trots dat deze gigant bedwongen is. En écht: het is een GIGANT!!
Ik doe mijn petje af voor al die sportieve mensen. Van oud tot jong en man en vrouw iedereen wil de berg op!


Wij dus ook. 
De fietsen zijn de berg op gegaan...
Achter in de auto!
En bij de Col des Tempêtes zijn ze er even uit geweest: 



Je denkt toch niet echt dat ik die gigant op een vouwfietsje op kan fietsen?
Zonder helmpje en zonder speciale kleren en met gewone wandelschoentjes?

Nee... dan deze kanjers: alles er op en er aan!


En eenmaal weer terug naar beneden kom je langs het monument voor Tommy Simpson, die in 1967 tijdens de Tour plotseling doodviel... 
Meer weten: Tom Simpson


Een schitterende tocht over een schitterende berg.
De Mont-Ventoux.
Ik zie Henry er nog wel een keer écht tegenop fietsen.
Met krachtvoer en aangemoedigd door mij....
Toch?!







10 comments:

Lutje said...

mijn zoon is dit jaar voor zijn eerste keer die berg op gaan rijden en de dag daarna lopen
Er was veel volk naar het schijnt, deze berg is dan ook heel bekend voor wielrenners
ێn @->- voor jou

Sjoerd said...

Een echte Nederlandse berg in Frankrijk.

די מריו said...

En een motor op zijn fiets mag ik toch hopen voor hem. Ik vind naar boven kijken al zwaar.

Love As always
Di Mario

klaproos said...

whahahaha jáááh met jouw kreten krijg je iedereen de berg op, als het maar niet op de kast is :-)

geweldig, ik zie het Henry ook doen, zo'n sportieve vogel :-)
heerlijk Loutje, wat een mooi avontuur,
wel lachen met die kleine vouwfietsen op die berg whahahaaha,
iemand die het niet weet zie je denken húhhhh wtf... hoe ken dat nou???

superblogje weer,
de eerste lach van de dag


geniet van alle andere lachsalvo's

xxx

gerdaYD said...

Hihi, zo ken ik jou: ons eerst op het verkeerde been zetten en dan komt er iets grappigs achter: jullie bedwongen die berg dus met de auto en deden daarna net alsof je die met de vouwfiets had beklommen...
Je hebt hier weer een knap log met mooie foto's neergezet en zo te zien is je bewondering voor die kranige renners heel groot, met recht en reden natuurlijk...

willy said...

leuke foto's van deze kuitenbijter

al zette je me eerst op het verkeerde been

groeten

Marjolijn. said...

Haha.... ja zo kan het natuurlijk ook, de fietsen gewoon achterin de auto, en je komt er ook...!

Mirjam Kakelbont said...

De Mont-Ventoux staat ook op mijn fietswens-lijstje. En de Servio. En de Gothard.
Moet natuurlijk wel eerst mijn cvs even over gaan (-:
Niets zo fijn als afzien en daarna voldaan naar "huis" terug te keren.
Jullie kunnen wél zeggen dat jullie de MV beklommen hebben!
Dikke pakkerd ♥

Yvette said...

Xxx

Jelle Droeviger said...

Toch ook al heel knap om de berg omhoog te gaan met de vouwfietsen achter in de auto...
Ja 't is een monster, die heuvel.
't Is al stoer als je 'm zou wíllen beklimmen. Alleen de inténtie al is een spontane toejuiching waard...

Jelle Droeviger.