14/08/2017

Maandag Wasdag

.
Ja, in mijn jonge jaren was het altijd: Maandag Wasdag.
Mijn moeder moest toen alles met de hand wassen. Eerst een grote ketel water opzetten, want warm water hadden we toen nog niet. Een hele klus voor een groot gezin en dat elke maandag, de hele dag!
Een droger was er niet, dus alles hing na het wassen óf buiten, óf op zolder.
Later kregen we gelukkig een wasmachine. Een Miele. Maar die verwarmde het water niet, dat moest je er zelf met een slang indoen. 
Ik moet er niet aan denken. Hoeft ook niet, want nu is alles stukken makkelijker!
Ik vind het heerlijk om schone was te zien wapperen. En zelfs om een schilderij te zien met wapperende was...


Ik fotografeer ook vaak waslijnen vol schone was. Vooral op vakantie.
Op de berg bijvoorbeeld betrapte ik één van de buurvrouwen bij het ophangen van dit frisse beddegoed:


En aan het eind van een heerlijke film: "Les femmes du sixième étage" (aanrader!) hangt de hoofdpersoon de was op in het mooie zuiden van Spanje...


Dat vind ik zo'n mooie scene! Die knijpers! 
En tot slot... in Zweden kwam ik dit kleine wapperende kattewasje tegen.
Mooi schoon, de zon scheen en je ruikt de frisheid alleen al door naar de foto te kijken:


Maar voor mij is het allang geen maandag wasdag meer. Ik was, wanneer het uitkomt. En dat is bijna nooit op maandag...
En als het enigszins kan hang ik het buiten te wapperen!




9 comments:

Marjolijn. said...

Ja, wassen wanneer het uitkomt.
Toevallig draait er nu wel een wasje, want gisteren had ik er geen zin in... :-)
Mooie maandag.

Lutje said...

ja, ik was ook als ik genoeg heb om mijn machine te vullen, die tijd van maandag wasdag is gedaan
Eén @->- voor jou

Bertiebo said...

Jaaaa, dat doe ik ook, was fotograferen. En m'n eigen was moet echt volgens regels worden opgehangen. Wassen is ongeveer de enige huishudelijke klus die ik leuk vind. Ik heb ook een ets van Judith Belinfante met wasgoed. Dat schilderij dat jij laat zien ken ik niet. Prachtig!

Jelle Droeviger said...

Mooi verhaal, Marlou.!
Ja, vroeger en nu, een heel verschil.
Het is waar.: vrijwel niets geeft zo een heerlijk buiten-gevoel als het in de wind zien wapperen van was aan de lijn.

Zelf heb ik wel eens de vuile was buiten gehangen, maar die toch maar weer gauw binnen gehaald.

Jelle Droeviger.

John said...

Ik zet ook waslijnen op de foto. Op de een of andere manier zie ik geluk in waslijnen. Een bepaalde vrolijkheid.
Lekker fris is het iig :D

די מריו said...

Jonge kinderen.. het is hier elke dag wasdag. Ik snap niet dat ze dat vroeger maar 1 x per week konden doen.

Love As Always
Di Mario

klaproos said...

:-) ooit was er een weblog dat heette wasjes, of zoiets,
kon je foto's insturen van je wasjes die je gezien had :-)
was erg leuk,
jouw wasjes zijn ook heerlijk om te zien,
ik heb er een wasje ingestopt, dat ga ik even ophangen en dan naar het bos :-)

Sjoerd said...

Omdat we beiden de hele week werken gaat hier de was op zaterdag de machine in... En zondag is dan strijkdag.

gerdaYD said...

Ja, ik heb dat ook nog gekend lieve Marlou: de was werd met de hand gedaan en voor de kookwas stond een pan heet water op het kolenfornuis waarin heftig geroerd werd met een houten lepel.
Drogen moet uiteraard buiten gebeuren en als het vroor kwamen de laken stokstijf naar binnen.
Wat zijn we er toch op vooruit gegaan hé, nostalgische herinneringen heb ik daar beslist niet aan!