17/01/2011

Bierviltjes en Renate Dorrestein

.

Vandaag zaten tegenover mij in de trein twee mensen, die gedurende de gehele reis nauwelijks een woord met elkaar gewisseld hebben, maar die wel voortdurend met hun mobieltje in de weer waren. Misschien waren ze aan het twitteren of sms’en, weet ik veel. Maar feit is wel: ze hoorden bij elkaar en ze spraken niet met elkaar.
Het zag er zo eenzaam uit.
Ik moest meteen denken aan een interview dat ik eens zag met Renate Dorrestein.
Zij komt geregeld op de VU in Amsterdam en ontdekte veel eenzaamheid bij de studenten, wat zij wijdt aan overmatig getwitter en ge-sms. 
In het interview vertelt ze iets gaafs, dat ik nu aan jullie ga doorvertellen:

Schrijf elkaars levensverhaal op een bierviltje.



Het gebeurt best vaak: het “gepiel” op een mobieltje, terwijl je met iemand zit te praten. En die iemand is dan in “gesprek” met iemand ergens anders. 
Ik vind daar niks aan. Ik praat liever gewoon met elkaar, zonder tussenkomst van een mobieltje en daarom vind ik Renate’s idee een schitterend plan: ga met elkaar in gesprek en schrijf eventuele antwoorden of steekwoorden op een bierviltje.
Dat viltje is een symbool, dat er een gesprek heeft plaats gevonden. Er is niet getwitterd of getwotterd of gewatterd, nee… je hebt werkelijk interesse getoond en dat is kostbaar, zoals tijd voor elkaar vrijmaken kostbaar is. Het heeft zogezegd meerwaarde, zo’n gesprek. 
Mij zul je niet gauw zien twitteren, waarschijnlijk nooit! Ik heb graag gewone, gezonde gesprekken, met het mobieltje uit. Daar is een uit-knopje voor. 
‘n Goed knopje vind ik dat. Misschien wel het beste knopje van het hele apparaatje!



Geïnteresseerd in het interview? Renate Dorrestein  over het bierviltjesformule:


Met dank aan Renate Dorrestein


.

17 comments:

Jelle Droeviger said...

Heel goed, Marlou.! Zo een mobieltje is dan wel een pracht uitvinding, maar dat getwitter maakt de mensen armer van geest.

Het is de doodsteek voor een evenwichtig gesprek; de doodsteek voor de poëzie; de doodsteek voor de eenvoudige liefde.

Als je ze goed observeert zie je dat die twitteraars deerniswekkend afhankelijk zijn van wat anderen over ze denken en dat ze verslaafd zijn aan aandacht.

Vrije geesten twitteren niet. Ze luisteren, praten en zwijgen in harmonie.

Jelle Droeviger.

Leibele said...

Ik heb, denk ik, honderden bierviltjes vol zitten schrijven. Samen met mijn eerste vrouw. Ik moet er nog heel wat van hebben. Vaak was dat de beste manier om met elkaar te praten in kroegen di hun best deden om door de geluidsbarriere heen te dringen.

Twitteren is iets dat vogels doen en de tijd dat ik een hippe vogel was is lang geleden. Een telefoon gebruik ik voor noodzakelijke gesprekken. En mijn voorkeur heeft het live gesprek, bierviltjes en m,n weblog.

Ellen said...

uit mijn hart gegrepen.

Marjolijn said...

Heel goed meis...!!

John said...

Een echt gesprek gaat boven alles. Ik heb overigens wel een twitter account. De laatste tweet was denk ik 2 weken geleden of zo. Geen idee., dus dan weet je het wel...
Iedereen moet doen wat hij zelf wil. Mss kiezen ze er wel voor om eenzaam naast elkaar te zitten?

Di Mario said...

met een goed glas bier erbij... ;-)

Love As always
Di Mario

gerdaYD said...

Ik ben helemaal met haar, én met jou akkoord Marloukelief.

Wat een mooi moment,
een ademloos gesprek
Met alleen maar vlinders om ons heen
'k Weet niet wat je doet, ik weet niet wie je bent
Maar ik voel me even niet alleen, niet alleen (...)
© Paul De Leeuw

Maak er een fijne dag van meid, boordevol gesprekken met mensen waarvan je houdt!

Lutje said...

Zo is het, ik ga graag bezoekjes maken en neem dan de tijd....heerlijk met een tas koffie.
En een gsm is natuurlijk nuttig maar ik maak er ook geen misbruik van...

Sjoerd said...

Ik zie het hier thuis ook met mijn dochter en haar vriendinnen en werk. De telefoon is gewoon een nieuw ledemaat geworden en ze beseffen niet eens dat het andere stoort...

Yvette said...

wat ik merk is dat ik te veel mail...want dan vergeet ik of heb ik de tijd niet om op de blogs te kijken en ik heb hiet weer zo veel heerlijke dingen gelezen...die totem, bierviltjes, natte kinderwangetjes, je geboorte uitzicht, Haarlem en die heerlijke tuin van je....mag ik daar nog 30 keer komen??????

klaproos said...

wat een slim ding die reante,

wel marlou,
ik heb wel een mobieltje maar ehhhh gebruik het weinig,
dus als wij praten is er geen enkel probleem:-)

maar inderdaad het is een ergelijke zaak als je zo moet leven....
brrrr

xxx

Fluitenkruid said...

Een gewoon gesprek thuis of lekker in de tuin zonder lawaaierigheid of andere afleiding; dat is toch het fijnste? x

Annet said...

Hoe kom ik aan een bierviltje? Ik heb wel wat viltlapjes.....En ik heb een uitklapbaar klaagmuurtje....dat moet op z'n tijd....

Omarm dat wat je van jezelf afwijst, dus lekker eenzaam en lekker klagen.

En nu ga ik wat zonnen ophangen in de eiken voor het raam. En wat ballonen met lichtjes erin oplaten het grijs in.

Van Renate had ik een hele tijd eens uitspraak op m'n prikbord "Mannen zijn blinde gevoelloze harken" haha....Heerlijk die flapuiten.

Ze woont in Bloemendaal geloof ik. Mijn vriendin ziet haar wel eens in het 'wild'.

Liefs van een dolende blogster:>)

Ineke said...

Ha Marlouke, goedemiddag,

Wat een sympathieke vrouw en een heel mooi initiatief!

De mensen zijn het verleerd om naar elkaar te luisteren, écht, geïnteresseerd, te luisteren, zich in de ander te willen verdiepen.

Hoe zou dat komen?

Ik heb het idee dat daar geen tijd meer voor bestaat! Wil je alle nieuwe technieken bijhouden en overal aan meedoen, is het alle zeilen bijzetten, en haasten, haasten, haasten!

Zelfs tijdens het voorstellen, heeft 'men' al geen geduld en wordt er links of rechts gekeken of er geen ander, meer interessant persoon in de buurt is.

En zou het b.v. tot een kort gesprekje komen, praat men vaak nog alleen maar over zichzelf, óf komt dan - tot grote opluchting van een van de 'gespreks'partners de indringende ringtoon van het mobieltje zich melden en wordt haast opgelucht het gesprek aangenomen: hé, gelukkig!, een goede reden om er vandoor te gaan.

Bierviltjes?, geen probleem, ik heb altijd een pen bij me.

Marlou, je recept van gister is weer opgeslagen hoor, dank je wel, heerlijk!

Dagdag, nog een gezellige middag en avond,

en veel liefs van Ineke

Renate Dorrestein said...

Beste Marlou,

Wat leuk om te horen. En wie weet wordt dankzij jou het bierviltjesidee weer overgenomen door anderen. Daar gaat het per slot van rekening om!

Met vriendelijke groet,

Renate Dorrestein

Cobie said...

Dag Marlou,

Ik heb weer even uitgebreid je blog van de laatste dagen gelezen en naar het liedje van Toon Hermans geluisterd.
Wat een interessant interview ook van Renate Dorrestein!!

Ja, ik ben het helemaal met je eens dat eeuwige ge-sms, ge-twitter en gebel.
Ik vind het zo langzamerhand ook 'n verslaving van velen.
Ze kunnen echt niet meer zonder hun mobieltje en moeten er altijd maar mee bezig zijn!

Een paar weken terug las ik een stukje in het Haarlems Dagblad dat ging over zogenaamde "vrienden" bij Hyves en Facebook.
Een 42 jarige vrouw schreef aan haar "vrienden" (op papier had ze er heel wat) dat ze pillen in zou nemen en ze nam afscheid van hen.
NIEMAND die hier op reageerde en 17 uur later vond de politie haar dood in haar huis.
Ja, over eenzaamheid gesproken.......


Groetjes,
Cobie

Han said...

Marlou ik ben er ook nog een van de oude school, dus praat en schrijf ik maar twitteren of zo iets is niet voor mij.