13/06/2013

Op de terugweg...

.
Van Normandië terug naar Nederland ga je via België natuurlijk. Ja... hoe anders, hoor ik je denken.
In één van de dorpjes (Machelen-aan-de-Leie) niet ver van Brussel heeft de grote volksschrijver Gerard Reve gewoond.
Natuurlijk zijn wij van de grote weg afgegaan en hebben het huis bezocht. 
Het staat te koop!
Maar ik vind het geen mooi huis. Bovendien heb ik al een huis...


Even verderop in het dorp vonden we een mooie plek, ter herinnering aan Reve. 
Een plek met een gedicht.
Om even weg te dwalen met je gedachten...


En weer wat verderop ligt hij begraven. Ook zijn graf hebben we bezocht. En er een steentje op gelegd.


Op het graf lag een briefje:
"Lieve Gerard, dank je voor al je mooie boeken. Rust zacht. En dank wat je voor veel homomannen en vrouwen betekend hebt"

Ja... het was de moeite waard om even van het gebaande pad af te gaan. Daarna zijn we vreselijk verdwaald. Maar ja... ook dat is de moeite waard: zo kom je nog eens ergens...
.

7 comments:

Marjolijn. said...

Mooi zo'n tochtje even van de snelweg af.
Nee, mooi is het huis niet, maar hij heeft er vast prettig gewoond..!
Het dorp heeft een mooie herinnering aan hem.
Maar na al dat moois de goede weg terug vinden, dat was de grootste kunst, ook dan kun je weer hele mooie dingen zien.

Fijne dag vandaag Marlou, nu ook weer lekker genieten hé..!

Jelle Droeviger said...

Gerard Reve, vervloekt en geprezen. Je kunt niet om hem heen. Hij laat de taal doen waar die mede voor bedoeld is: onrust, twijfel, verduidelijking, zelfonderzoek. Niets blijft hetzelfde na het lezen van zijn werk. Zelfs postuum kan hij je dus nog laten verdwalen. Knap hoor.

Als je niet van Gerard Reve houdt, kun je dan wel van jezelf houden.?

Jelle Droeviger.

gerdaYD said...

Goed voor jou dat je even van het pad afweek, ook al verdwaalde je daarna, want zo kon je dit mooi log schrijven, wat goed is voor ons... bedankt lieve Marlou!

Sjoerd said...

Ik heb geloof ik een ingebouwd compas... Ik verdwaal niet zo gauw. Ik kan echter best wel ronddwalen.

fotohanvogel.blogspot.com said...

Er is toch ook eens een TV uitzending geweest 'Weg van de snelweg' Met dit goede verhaal kan je TV debuut' gaan maken Marlou.

christiene said...

Even van het pad af met tweetjes verdwalen Marlou is gezelliger dan alleen.
En wie weet wat je zo al tegen komt
ik wacht het af wat jij gaat laten zien en vertellen.
Groetjes
Christiene.

Wim said...

Mooi gebaar ... dat steentje...